Tina Dickow: Grøn Koncert, Esbjerg

Tina Dickow, Grøn Koncert, Esbjerg

Tina Dickow: Grøn Koncert, Esbjerg

Anmeldt af Rebecca Thuesen | GAFFA

Stemningen blandt publikum er ladet med pikante forventninger, da Tina Dickow skal åbne den store Grøn Scene, og hun skuffer ikke. Jeg har aldrig tidligere haft fornøjelsen af at opleve hende live, men jeg overraskes positivt, over den mængde af sjæl og energi hun kan lægge i så enkle og melankolske sange.

Der åbnes med "One", og derefter serveres "A New Situation", "Welcome Back Colour", "Count To Ten", "Sacre Coeur", samt et medley af numre fra de andre optrædende kunstnere på Grøn Koncert. Alle sange fremføres med indlevelse og en besynderlig blanding af alvor og glæde, jeg ikke har set mage til andre steder. Bandet klarer det fremragende, og især virker det flot, når der lægges anden-stemmer på Dickows i forvejen smukke vokal, og det bedste ord jeg kan finde for denne optræden er i grunden uforceret. Alting gøres med en naturlig føling, både med materialet og med hinanden indbyrdes, og det fortjener i høj grad roser.

Lyden er en ganske anden historie, og derfor vaklede jeg mellem fire og fem stjerner, for den var indimellem helt katastrofal. Jeg blev af arrangørerne gjort opmærksom på, at man på grund af det voldsomme blæsevejr ikke kunne sætte det store bagtæppe op på scenen, og det ødelægger unægtelig meget. Igen drukner vokalen for ofte, og instrumenterne ryger ud af proportioner, men jeg kan ikke få mig selv til at trække en stjerne fra, for naturfænomener kan ingen styre, og under omstændighederne gør lydmændene en stærk indsats for at holde niveauet tåleligt.

En kraftpræstation af format er, hvad Grøn Scene har lagt tag til. Jeg kan med glæde sige, at Tina Dickow denne dag har fået en ny fan i mig.