M.I.A. : Øyafestivalen, Oslo

M.I.A. , Øyafestivalen, Oslo

M.I.A. : Øyafestivalen, Oslo

Anmeldt af Monica Blegvad | GAFFA

En dj godt pakket ind i et palestinænsertørklæde, burkaklædte korsangere og regnbuefarvet laserlys dannede bagtæppe og gav intro til den største fest så langt på Øyafestivalen.

Da M.I.A. og hendes sidekick lige efter entrede scenen med deres vilde blanding af elektro, pop, dance, funk, hiphop og verdensmusik blev det med det samme tydeligt, at de var kommet for at sætte gang i festen. Og det gjorde de! M.I.A. viste også, at hun havde energi og kraft nok til at holde gang i publikum hele koncerten. Alligevel tændte publikum fuldstændig til sang nummer to, "Boyz", hvor der kom dansere på scenen, to unge mænd klædt i militæroutfits, der dansede uhæmmet energisk gennem det meste af koncerten, en god ironisk kommentar til de sædvanlige halvnøgne kvindelige dansere, der plejer at udgøre garniture til mange hiphop-koncerter.

De etniske referencer gik igen i musikken, i alt fra "Galang" med nærmest samisk joik til afrikansk kvindekor i flere numre. M.I.A.s politiske agenda er altid meget tydeligt, og var det bestemt også til denne koncert, med hendes konstante henvisninger til krig gennem våben, der lades og fyres af i nærmest alle hendes numre. Men selvfølgelig mest af alt kommer det politiske til udtryk gennem hendes tekster, specielt på hendes to første plader "Arular" (2005) og "Kala" (2007). På hendes seneste album "Maya", der lige er udkommet, lader hun stort set de store kampsager ligge og fokuserer mere på personlige temaer. Med ladegreb, skud og gennemtrængende buskaber blev koncertstemningen opløftet og ophidset i en sådan grad, at M.I.A. på et tidspunkt råbte: "This makes me horny!"

Da M.I.A. tog fat i publikum og hev nogle stykker op på scenen, gjorde nordmænds generthed sig gældende, og da det trak ud med frivilligheden burde man måske have stoppet der. Alligevel lykkedes det heldigvis til sidst, og der blev danset videre med den store finale, hvor numrene, mange havde ventet på, "Bamboo Banger" og "Paper Planes" blev fyret af. Efterfølgende kunne publikum gå lykkelige ud i natten med en fantastisk koncertoplevelse, efter at have fået M.I.A.s ord med på vejen: "Thank you! I'm glad nobody died".