Pernille Gunvad: Øst For Paradis, Århus

Pernille Gunvad, Øst For Paradis, Århus

Pernille Gunvad: Øst For Paradis, Århus

Den århusianske sangerinde Pernille Gunvad udgav for to måneder siden sit andet, ganske udmærkede album "Doing Right". Lørdag gav hun så sin første koncert i hjembyen efter udgivelsen, og den fandt sted i noget usædvanlige omgivelser: Den århusianske kunstbiograf Øst For Paradis - klokken 11.30 om formiddagen. Det tidlige tidspunkt skyldtes hensynet til biografen, som jo viser film senere på dagen, men alligevel var ganske mange mødt frem til sid-ned-koncerten.

Pernille Gunvad havde medbragt fire musikere: hendes mangeårige samarbejdspartner, trommeslageren Julian Falck samt guitaristen Anders Christensen, Nynne Hansen på skiftevis akustisk guitar og keyboard samt Kasper Larsen på skiftevis Moog-synth og bas - og alle på flot kor. Trods udgivelsen af det nye album lagde de fem dog ud med tre sange fra Pernille Gunvads første, nu fem år gamle og også udmærkede album "Fire". Lyden var glimrende i biografsalen, musikerne velspillende, og så stod Pernille Gunvads ganske store, udtryksfulde og smukke stemme klart i lydbilledet. Der er tydeligvis masser af lidenskaber på spil i hendes sange, og det blev endnu tydeligere, da hun gik i gang med at fremføre sangene fra det nye album. "You've Found It" er eksempelvis en klassisk kærlighedssang, mens den smukke "Heartbeat" - albummets stærkeste sang - blev dedikeret til en vaskeægte ildsjæl: Øst For Paradis' direktør Line Daugbjerg Christensen.

Nogle af Pernille Gunvads tekster er også ganske sexuelt explicitte, såsom "Doing Right", der indeholder linjen "When he took me and my tits were swinging in doggy style". Dette fik Pernille Gunvad til at filosofere over en anmelder, der havde kaldt hende "Brian-agtig", hvortil Gunvad pointerede, at kvinder altså også må have lov til at tale ud af posen. Noget, hun ligeledes gør i sangen "Cool Is This Song", der indeholder vendinger som "I wanna suck your dick" og "when you're putting your tongue up in my pussy". Denne sang var blandt middagstundens højdepunkter, idet nummeret musikalsk er en rendyrket og ganske iørefaldende countrysang, hvor musik og tekst står i noget af et kontrastforhold til hinanden - med stor humoristisk effekt.

"Doing Right" fængede fremdeles med dyb Moog-synth i stedet for bas og fine korpassager, der i begyndelsen af sangen pegede i retning af opera, mens slutningen var et slet skjult citat fra Jackson 5-klassikeren "Never Can Say Goodbye". I "Live Or Die" kom Pernille Gunvad godt omkring i det dybe register, mens Julian Falcks trommer piskede en dramatisk stemning frem. "Hands Off" nærmede sig derimod reggae med igen en ganske ligefrem "fingrene væk fra min mand"-tekst.

Efter 10 numre og tre kvarter - hvorunder der blev drukket godt med champagne både på scenen og i salen - sagde Pernille Gunvad tak for i dag, men blev klappet tilbage til to ekstranumre. Først det helt afdæmpede, gospelorienterede "Lord" med Gunvad og en akustisk guitar alene på scenen. Absolut et af koncertens højdepunkter, selvom Gunvad spillede lidt forkert undervejs, men det var sådan set bare med til at understrege den skrøbelighed, teksten giver udtryk for. Og endelig en smuk, semielektronisk kærlighedssang, "This Is Why".

En helt igennem fin time med en stærk sangerinde og en habil sangskriver, der har godt styr på sine virkemidler trods de mange forskellige musikalske genrer. Og absolut en god idé med levende musik i biografsalen - lad os endelig få mere af det, morgen, middag eller aften.