Band Ane og Are You Still Puzzled?: Ridehuset, Århus

Band Ane og Are You Still Puzzled?, Ridehuset, Århus

Ridehuset i Århus lægger i disse dage rum til den såkaldte Nybyggerne i Ridehuset-festival, hvor en række kunstnere inden for både scenekunst, billedkunst, musik og litteratur er blevet inviteret ind for at skabe en stribe værker, der både fungerer i sig selv og i samspil med hinanden - alt sammen efter et nybyggerprincip, hvor hver kunstner har fået et jordlod, et stykke af Ridehuset til rådighed, som vedkommende så skal skabe sit værk ud fra.

Det er indtil videre både blevet til et såkaldt indsigtstårn, foto- og videoinstallationer og et stykke performancekunst, hvor unge mænd i jakke, skjorte og slips, men med frit udsyn til de ædlere dele spiser og drikker og snakker i ét væk, hvis ikke de slår hinanden med en tæppebanker. Især dette var noget af et tilløbsstykke.

Nybyggerfestivalen rummer dog også en scene til musikalske indslag, der ikke nødvendigvis er blevet skabt i Ridehuset. Fredag aften stod den på de to elektronikanavne Are You Still Puzzled? og Band Ane, der hver også inddrog den visuelle side i stor stil.

Are You Still Puzzled? ***

Are You Still Puzzled? er en århusiansk kvartet, som blander elektronika med legetøjsinstrumenter og lydafgivende legetøj ad libitum, og legen står også i centrum, når gruppen giver koncert. Det bimler og bamler, når de farvestrålende klædte musikanter - alle iført halvmasker - sætter gang i deres sange, som blandt andet er hyldester til heste, Taxa-Mike, en asiatisk trommemaskinedemonstrator, en los fra Bergen og det såkaldte SFO-spil Screwball Scramble. Alt sammen med tilhørende storskærmsanimationer og videooptagelser og flittig inddragelse af publikum.

De grundlæggende, programmerede rytmer swinger ganske godt, og de minimalistiske keyboardlinjer fungerer. De fire bandmedlemmer synger og rapper, og der er ikke ligefrem tale om skønsang eller rapflow på Snoop Dogg-niveau, men det er ganske underholdende. Hvorfor teksterne er på engelsk undrer dog lidt, når det ikke ligefrem virker, som om Are You Still Puzzled? jagter en international karriere eller har stort fokus på ordenes lydmæssige kvaliteter, mens de omvendt gerne vil have aktiveret deres publikum - som til sidst blev inviteret op på scenen. Og så kan man jo lige så godt gøre mere brug af tilhørernes (formodede) modersmål.

Are You Still Puzzled? er lige så meget teater og gøgl, som det er musik. Det er underholdende, især i mindre doser, men ikke ligefrem stor kunst, og til tider lidt for tæt på rendyrket pjat.

Band Ane og Julia Smith ****

Herefter var det tid til den nordjyske elektronikakunstner Ane Østergaard alias Band Ane, som havde allieret sig med den såkaldte håndstandartist Julia Smith. Band Ane stillede op med et par keyboards, en samling af slagtøj, en laptop og blæseinstrumenter som melodika og mundharpe og satte gang i sin knitrende, meget stemningsfulde, til tider beatløse, andre gange dansevenlige instrumentalmusik med lejlighedsvise vokalsamples. En musik, som især fik nuancer takket være Ane Østergaards mange blæs i melodikaen og mundharpen og strakte sig fra det naivistiske over det nærmest poppede til det smådystre - med spøjse samples af blandt andet en ældre kvindes oplæsning af et digt om en fredspibe. I sig selv udmærket.

Julia Smith satte en ekstra dimension til musikken ved sine gymnastiske udfoldelser, og det var en fornøjelse at se hendes muskuløse krop i bogstaveligste forstand folde sig ud og folde sig sammen på nærmest skulpturel vis, så man næsten følte sig hensat til et museum. Hendes fortolkninger af musikken virkede dog meget frie og fulgte ikke bevægelserne i musikken særlig minutiøst, og til tider fortsatte hun sine bevægelser, mens der var pause i musikken. Og det var der flere gange, blandt andet fordi Band Ane åbenbart var generet af monitorlyden.

Desværre var der lidt for meget lys på scenen. Havde lyset været mere afdæmpet og brugt  mere offensivt mod Julia Smiths udfoldelser på gulvet, havde det formodentlig øget intensiteten af dette ellers ganske interessante tværæstetiske eksperiment.

Nybyggerne i Ridehuset fortsætter lørdag den 20. november. Læs mere her.