x
Fallulah: Voxhall, Århus

Fallulah, Voxhall, Århus

Fallulah: Voxhall, Århus

Anmeldt af Kristian Nygaard | GAFFA

Nuvel. Jeg har da også en høne at plukke med Fallulah (eller hendes pladeselskab) for åbenlyst at malke koen en ekstra tand ved at genudgive debutalbummet "The Balck Cat Neighbourhood" med titelmelodien fra DR's tv-serie "Lykke", men derfor kan man stadig godt behandle hende ordentligt.

Fallulah, der eftersigende skulle være på vej til det store udland, turnerer i øjeblikket rundt i det danske, og torsdag aften i Voxhall, Aarhus, blev hun mødt af et tamt, tamt publikum.

Cafestemning

Der var nærmest cafestemning på spillestedet i den studentikose by, hvor Fallulah efter hvert nummer tog sig tid til at sludre med publikum, som tog sig tid til at sludre med hinanden.

Helt ærgerligt blev det under nummeret "Use It For Good", hvor Fallulah i et break med pegefingeren for munden forsøgte at skabe fuldkommen stilhed – publikum snakkede bare videre.

Kaizers finurlige lillesøster

Den 26-årige dansk-rumæner lagde ellers flot ud med den stemningsfulde "Hold Your Horses" i lav belysning efterfulgt af "The Black Cat Neighbourhood", hvor den store harmonika blev hevet frem til fuld afblæsning.

Som Kaizers Orchestras finurlige lillesøster tæskede hun derudad med Balkantramp og sin kære ven Jack D i hånden. Hvis man har fulgt med omkring Fallulah, ved man, at hun efter sin optræden i X Factor-finalen har bidt sig selv lidt i tungen for måske ikke at ramme tonerne helt perfekt prime time foran familien Danmark.

På Voxhall sad stemmen lige i skabet. Den fyldte hele rummet ud, og der var gang i de velkendte primalskrig fra nederst til øverst. Især under ekstranummeret "Give Us A Little Love" formåede Fallulahs røst nærmest at opbygge en spirituel stemning.

En aften på rutinen

På den negative front var det lidt ligesom, at ovennævnte tv-sang "Out Of It" blev fyret en smule for rutinepræget af sted. Andenstemmerne kørte på et optaget bånd, hvor jeg tænkte, at korsangerinden kunne have hjulpet til, og selvom nummeret da for første gang fik en lille del af publikum op af de stole (som reelt set ikke var der, men som kunne have været), så virkede det lidt for "nu tager vi hittet med på diskotekstur".

Fallulah blev til trods for sin umiddelbare natur også taget i at have indøvet historier til hvert nummer. Efter en tilbagelænet coverversion af Yeah Yeah Yeahs "Gold Lion" bremsede hun op midt i en historie, udbrød et ups og "det var ikke den, vi skulle synge nu".

Oplysende harmonika

I det store hele var det dog en velspillet koncert. Under nummeret "Work Song", som ifølge Fallulah handler om de 15 irriterende jobs, hun har haft gennem livet, hev hun en ukulele frem, og akkompagneret af en gulvbas "swingede det for hende".

Der blev også plads til lidt punkmusik. Først under "Hey You", hvor en fed harmonikasolo lyste op i landskabet, og hvor Fallulah efterfølgende måtte holde en lille kunstpause for at få vejret tilbage.

Derefter i New York-hymnen "New York You're My Concrete Lover", hvor Fallulah til slut løsnede knolden i nakken og headbangede sig ud af scenen.

Til sidst kom hun på scenen igen og sluttede af med "Bridges", som endelig fik rigtig gang i cafegæsterne, men da var det også slut.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA