Peter Gabriel
New Blood

Peter Gabriel: New Blood

Album / EMI Music
Udgivelse D. 10.10.2011
Henrik Friis

Da Peter Gabriel sidste år drog på turné med sit orkestrale coveralbum Scratch My Back, lavede han og arrangøren John Metcalfe også orkesterudgaver fra Gabriels eget bagkatalog til at fylde en hel koncertaften ud.

Det er i udgangspunktet spændende nok. Med vanlig kunstnerisk ambition ønskede Gabriel nemlig ikke bare direkte oversættelser af hittene for det 48 m/k store orkester, men numre, der passede ind i denne mere højtidelige ramme. Derfor ingen Sledgehammer, men i stedet genhør med f.eks. hengemte The Rhythm Of The Heat og Wallflower. Sange fra Gabriels unikke start-80'ere som med storladent drama/følelsesladet højtidelighed matcher konceptet.

Som ved selve koncerterne er resultatet dog svingende: For hvor Scratch My Back var modig, ofte radikal omfortolkning af Paul Simon (kuldegysende godt), Bowie, Bon Iver m.fl., kunne man også have håbet, at Gabriel i vanlig selvudfordrede stil havde benyttet lejligheden her til at kaste helt nyt lys på egenkompositionerne.

Men er Metcalfes – selverkendte – rolle her mere arrangør end omfortolker, er der alligevel store stunder. The Rhythm Of The Heat er sættets helt store perle og får en ekstra dimension i sin voldsomme flod af pauker, mørk messing og strygere. Ane Bruns skrøbelige erstatning af Kate Bush i Don't Give Up er rørende. Messing-underlægningen i Mercy Street's omkvæd er delikat. Osv. Men Red Rain, Darkness og andre fremstår mest som paralleller, uden originalernes sublimitet. Og derfor kan selv Gabriels konstant fremragende vokal ikke ændre ved et lidt ujævnt resultat.