Maria Timm: HQ, Spot Festival

Maria Timm, HQ, Spot Festival

Maria Timm: HQ, Spot Festival

Anmeldt af Lisa Amtoft Jensen | GAFFA

Maria Timm og hendes liveband skulle spille deres Spot-koncert på HeadQuarters klokken 23 lørdag aften, og sammen med sted og tidspunkt fulgte en masse festglade og øldrikkende mennesker samt en lettere pladsmangel. Scenen var lille, og der var et eller andet ved setuppet og stemningen, som gjorde, at det hele mindede lidt om, at de var det fede partyrockband, der var kommet for at underholde bargæsterne med covernumre.

Og underholde kunne de i hvert fald. Det var bare ikke med covernumre, men med Maria Timms egne sange, der blev leveret af seks topmotiverede og topmusikalske musikere.

Maria Timm er for tiden aktuel med sit andet soloalbum "I Come Undone". Hun startede med projektet under eget navn i 2007, efter at have været bassist og korsanger i aarhusianske Marybell Katastrophy og The Broken Beats. I 2008 blev førstesinglen "Dirty Place" Ugens Uundgåelige på P3, og singlen blev efterfulgt af debutalbummet "The Plan" i 2009.

Mere rocket og funket end studieindspilningerne
Hittet "Dirty Place" og mange af de andre sange er på studieindspilningerne dansabel, men særegen elektropop, men i liveudgaverne fik sangene et langt mere udadvendt udtryk. De var mere rockede og funkede – og det blev kun forstærket af, at Maria Timm dominerende førte sig frem med sin bas – mere soul- og r'n'b-påvirkede – især på grund af de tre sangerinder, der matchede hinandens stemmer optimalt – og masser af rytme – der var nærmest ikke det perkussion-instrument, som bandet ikke havde medbragt til lejligheden.

Maria Timm havde ikke selv jordens største stemme, men når hun sang sammen med de to andre vokalister, skabte de tre kvinder magi med deres fabelagtige, jazzede vokalharmonier, der klingede som smør til ørene.

De virkede bare som det fede liveband, der havde spillet sammen siden tidernes morgen, og som ville gøre alt for, at de selv og publikum skulle have en underholdende oplevelse. Bandets høje energiniveau matchede meget godt Maria Timms sangkatalog, der indeholdt en hel del catchy popsange, som kørte derudad i højt tempo med et højt energiniveau, og hvor der var sparet på det langsomme og stille. Det var forfriskende at se, hvor meget de legede med musikken og hyggede sig på scenen, men samtidig også var der for publikums skyld.

Maria Timm viste lørdag aften sammen med bandet, at hendes musik kan noget helt andet live, end når man lytter til udgivelserne, og at den sagtens kan matche den lettere værtshusagtige-stemning, som HeadQuarters bar præg af den aften. Det kunne være spændende at se Maria Timm et større sted med et mere elektroniske setup, men samtidig tror jeg også, at de fleste følte sig meget godt underholdt af det energiske og musikalske partyband, der var med til at runde årets Spot Festival af.