Ukendt Kunstner, S!vas, Gilli, Lord Siva: Spot Festival, Godsbanen, Aarhus

Ukendt Kunstner, S!vas, Gilli, Lord Siva, Spot Festival, Godsbanen, Aarhus

Anmeldt af Nicholai Friis Pedersen | GAFFA

Sammenskudsgildet, der gik for sig i en i starten fuld og kogende Rå Hal, viste sig at være en fin idé, fordi synergipotentialet blandt nogle af de spændende nye kunstnere på den danske urbane scene blev forløst. Showet tildeles dermed en samlet karakter, men jeg giver også en karakter til hver af de respektive acts.

Lord Siva ****

Publikum var virkelig på stikkerne, da en energisk ung mand med masser af gåpåmod og afsmittende energi sprang frem på scenen. Det var Ålborgs egen Lord Siva (en del af Aalborg-crewet HvadEvigt? der blandt andre også tæller Danni Toma). Ud over at lave hardcore boom bap efter halvfemseropskriften i gruppen ForsvundenSammenhæng har den unge rapper og sanger fået hul i gennem med ep'en "100", der trækker veksler på den moderne r'n'b-lyd.

På ep'en finder man catchy numre som titelnummeret og "Vippen", der også var blandt puplikumsfavoriterne til Lord Sivas showcase. Fremførelsen var langtfra fejlfri, og der var en del udsving i vokalen, som tydede på manglende fokus på mikrofonkontrol. Oplevelsen som helhed var dog fin, fordi Lord Siva var energisk og kom godt ud over scenekanten. Efter egne ord havde han aldrig stået og optrådt foran så mange mennesker, og taknemmeligheden over bifaldende fra publikum virkede oprigtig.

Gilli ****

Næste mand på scenen var Gilli, der siden sin medvirken på Kesis nummer "Fissehul", som var med til at kickstarte den danske grimebølge, nok har været den mest hypede undergrundsrapper i Danmark. Gilli, der spiller hovedrollen i den meget omtalte film "Ækte Vare", laver gaderap, der fokuserer lige så meget på gode rim og flowteknik som autencitet og stemming. På scenen havde Gilli en stor autencitet, og det klædte virkeligt festen at få nogle solide rapbars ind over. Der blev spillet numre fra ep'en "Ækte Vare" og lavet en fin overgang til S!vas-koncerten, idet der blev afsluttet med et nummer, hvor S!vas gæstede.

S!vas *****

Efter Gillis sæt tog S!vas festen til et nyt niveau. Under åbneren "KBHvana" fra den fremragende ep "D.A.U.D.A" begyndte folk allerede at hoppe rundt som glade børn. Dette fortsatte under hele showet, der blot blev udgjort af numre fra førnævntet ep. S!vas' mikrofonkontrol og hans evne til under hele showet at hive energien længere og længere op vidner om en rapper, der er i en klasse for sig. Liveudgaverne af numrene sad lige i skabet, og reaktionen fra publikum var ikke til at tage fejl af. S!vas er en populær i Aarhus, og jeg blev endnu engang imponeret over, hvor stærkt et materiale, han har.

Ukendt Kunstner ****

Efter S!vas indtraf der noget uheldigt. Ukendt Kunstner skulle, i modsætning til de øvrige kunstnere, have et større setup, hvilket skabte en pause, der havde som følge, at festen aldrig blev helt den samme. Da de endelig stod på scenen, skabte de en rigtig energisk og solid koncert, der dog blev lidt skæmmet af, at mere end halvdelen af publikum var forsvundet. Der blev spillet nyt og ældre materiale, og de tilbageværende publikummer tog også godt imod hittene. Det var imidlertid under "Fucking Nummer" med det simple, men ultraeffektive hook "Vent lige, vent lige, det her det mit fucking nummer" og det hårdtpumpede beat, at koncerten i min bog fandt sit højdepunkt. Ærgeligt, at festen aldrig blev den samme efter pausen, men en god præstation af Ukendt Kunstner.