Dúné : Rosenborg Live, København

Dúné , Rosenborg Live, København

Dúné : Rosenborg Live, København

Anmeldt af Anine Fuglesang | GAFFA

Against all odds synes at være overskriften for lørdagens koncert med danske Dúné, der som dagens andet band ud af fem på denne rockede Pinselørdag indtager scenen på Livgardens Eksercerplads med Rosenborg Slot som smuk kulisse mod den blå sommerhimmel.

Men at sætte et gedigent rockorkester på programmet en lørdag eftermiddag klokken 16 foran et publikum henslængt på medbragte tæpper er måske i sig selv dødsstødet? Det er i hvert fald noget af en opgave at forvandle denne forsamling til en fest, og det er Mattias Kolstrup og Co. udmærket klar over, da de indtager scenen.

Lettere desperat forsøger Mattias Kolstrup at samle lidt flere foran scenen allerede efter første nummer, men hans ansigtsudtryk siger det hele. Det her er nærmest en umulig opgave, og måske har han og resten af bandet da også opgivet på forhånd? Tanken strejfer mig i hvert fald, da den ellers så velkendte energi, som Duné som oftest er garant for, synes underligt påtaget denne eftermiddag.

Da strømmen svigter kun 25 minutter inde i koncerten og endda af hele to omgange, hvoraf anden gang får bandet til at forlade scenen, må jeg krumme tæer og sende de stakkels musikere en kærlig tanke. De har alt imod sig.

Men på trods af det indfinder de fire nordvestjyder sig snart på scenen igen, og herfra tager det fart. Gudskelov. På imponerende vis får den altid karismatiske Mattias Kolstrup, der i sandhed er født til et liv med rock'n'roll, vendt, hvad der umiddelbart lignede en umulig situation, til en positiv og energisk livepræstation, der understreger, at Dúné faktisk ér bedst live.

Særligt peaker koncerten og band under nummeret "All That I Have", der bliver leveret med nerve og inderlighed i et flot sammenspil mellem keys-spillende Ole Bjørn og Mattias Kolstrup, der af min sidemand bliver udråbt til at være en blanding af Aerosmiths Steven Tyler og Queens Freddie Mercury.

Jeg har dog allermest lyst til at glemme bandets coverversion af Adeles "Rolling In The Deep", der på ingen måde giver mening eller for den sags skyld klæder hverken band eller forsanger. Så hellere deres egne hits "Heiress of Valentina", "Let Go of Your Love" og "Dry Lips", der da også bliver leveret og gudskelov for det. For de er med til at sætte punktum for en koncert, hvor alle odds fra starten er imod Dúné, men som på grund af et professionelt band, der trods alt aldrig giver helt op, ender i et gedigent rockbrag. Respekt for det.