José González : NorthSide, Blue Stage

José González , NorthSide, Blue Stage

José González : NorthSide, Blue Stage

José Gonzalez, den svenske sanger, sangskriver og guitarist med de argentinske rødder, var årets allerførste navn på NorthSide, og han åbnede Blue Stage fredag klokken 14.15 i bagende solskin. Gonzalez indtog scenen helt alene med sin spanske guitar og lagde ud med det 12 år gamle hit "Crosses" fra debutalbummet "Veneer", og det vakte straks genkendelsens glæde hos publikum. Igen måtte man imponeres over Gonzalez' virtuose fingerspil på det varmt klingende seksstrengede instrument. Guitaren og Gonzalez' bløde, let klagende og fine, om end ikke imponerende stemme fik dog hurtigt ledsagelse af lyden fra fire andre musikere, der kom på scenen fra og med andet nummer: En keyboardspiller, en akustisk guitar (begge sang også kor) og to slagtøjsspillere.

Især slagtøjet var fremtrædende i resten af koncerten, hvor lyden af kantslag på lilletromme, banken på congas og koklokke var med til at sætte bevægelse i de ellers afdæmpede og melankolske numre. Det var nok også nødvendigt for at fastholde et publikum, som forståeligt nok virkede som køer, der netop var blevet sendt på græs efter en lang vinter. Der blev hyggesnakket og skålet i stor stil, og Gonzalez havde lidt svært ved at få flere end de nærmeste få hundrede til at lytte efter, og så hjalp det ikke, at lydniveauet ikke var voldsomt højt.

Hverken sangenes kvalitet eller musikernes kunnen var der dog noget at udsætte på. Numrene var hentet fra alle Gonzalez' tre album, ikke mindst den nyligt udgivne "Vestiges and Claws", hvorfra "Leaf Off/The Cave" fik publikum til at klappe høfligt med, og hvor "Down the Line" fra forgængeren "In Our Nature" fra 2007 var eftermiddagens mest rytmisk intense præstation. Traditionen tro indlagde Gonzalez en stribe covernumre i sit sæt, fra Kylie Minogues "Hand on Your Heart" (som sjovt nok måske kan opleves i aften i Skovdalen i Aalborg med den ægte vare, når Minogue giver koncert dér) i en downtempo-version over Arthur Russells smukke "This Is How We Walk on the Moon" til Massive Attacks "Teardrop" (også indspillet på "In Our Nature") og som finalen, The Knifes "Heartbeats", Gonzalez' største hit, som vakte stor jubel og diskret singalong i Ådalen.

Beskedne tre kvarter og 10 numre var, hvad vi fik. Fire covernumre var måske lidt meget ud af 10 sange, men på den anden side er fortolkninger jo en del af Gonzalez' DNA, så lad gå. Vi blev ikke blæst væk, men skubbet behersket i gang – så må nærlytning til Gonzalez' formfuldendte fingerspil vente til en anden god gang i mere akustisk optimale rammer, eksempelvis DR's Koncerthus, hvor han tidligere har optrådt.