Koncertanmeldelse

UB40: Homegrown

UB40

Homegrown

Anmeldelse

Efter to års pause vender engelske UB40 fra Birmingham nu tilbage til pladebranchen med deres 22. album i rækken med den sigende titel Homegrown, der viser, at der stadig er masser af hjemmedyrket at hente fra en af de mest populære reggaebands i verden. Denne gang er der nemlig tale om et album, der rent musikalsk er mere tilbageskuende i karakter end de forrige udgivelser, hvor gruppen – med større eller mindre held – har forsøgt at blande popreggae og dancehall. Det er derfor positivt at lytte til numre som So Destuctive, Young Guns og Hand That Rocks The Cradle, der igen beviser, at gruppen har deres oprindelige politiske motiver intakte, efter at de gennem længere tid har haft stor succes med de mere salgssikre popreggae-hits. På nær Swing Low, der har været det engelske rugbyholds officielle kendingsmelodi på vej til verdensmesterskabet, så er der tale om gruppens eget materiale, hvilket også er et brud med gruppens ellers så faste tradition, siden de i 1983 slog igennem med deres version af det gamle Ken Boothe-nummer Red Red Wine. De tidligere så dominerende blæsere er på ny klædeligt rykket frem i lydbilledet, ligesom forsanger Ali Campbell vel aldrig har sunget meget bedre. For første gang i mange år byder gruppen ligeledes på et par regulære dubs i Bushman Dub og Nothing Without You Dub, hvor gruppens oprindelige otte medlemmer fortsætter stilen fra tidligere udsendte dub-albums fra 1980'erne. Homegrown er på mange måder et godt og homogent album, der dog savner et hit eller to, som man ellers er forvænt med fra UB40.

VIL DU LÆSE VIDERE?

Bliv medlem og få fuld adgang til alt indhold på Gaffa.dk

Få første måned for 1 kr. — Herefter kun 29 kr./md.