Albumanmeldelse

UB40: Twenty Four Seven

From Nothin’ To Somethin’ - Fabolous

UB40

Twenty Four Seven

UB40 overrasker positivt på gruppens seneste album, der er det sidste med forsanger Ali Campbell

Debutalbummet Signing Off fra 1980 skulle blive et vigtigt vendepunkt for otte dengang arbejdsløse musikere fra Birmingham. Nu 28 år senere, 25 album rigere og med et imponerende salg på 70 millioner på verdensplan er UB40 en af de få succesrige grupper, der har formået at blive sammen i en branche, hvor navne ellers ofte kommer og går. Men snart er det slut. Forsanger Ali Campbell har nemlig meddelt, at han forlader gruppen til fordel for en solokarriere og derfor er Twenty Four Seven det sidste af slagsen med Ali ved mikrofonen. Albummet er indspillet med live- instrumenter, hvilket gennem årene altid har klædt UB40 bedst. Et band, der til gengæld har haft svært ved at følge den nyere dancehall-trend i reggaemusikken. Materialet er domineret af dybe samfundskritiske tekster, der engang var gruppens absolutte kendemærke, men som med årene desværre er blevet fortrængt af en mere kommerciel tilgang. Numre som End Of War, Securing The Peace, Lost & Found og Rainbow Nation vidner om gruppens store sociale ansvar som talerør for de mindst privilligerede i samfundet og som klare opfordringer til at afslutte krigene i Afghanistan, Irak og andre af verdens brændpunkter. Bortset fra de tre covernumre i skikkelse af Marleys udødelige I Shot The Sheriff, The Beatles' I’ll Be Back, The Four Tops' It’s All In The Game er der tale om nyt materiale. På albummet gæsteoptræder Maxi Priest, Arrested Development samt Alis storebror Duncan Campbell, der er udset til at videreføre gruppen. Twenty Four Seven er et af UB40's bedste album i mange år og vil være et oplagt kandidat til årets Grammy i reggae-kategorien.

VIL DU LÆSE VIDERE?

Bliv medlem og få fuld adgang til alt indhold på Gaffa.dk

Få første måned for 1 kr. — Herefter kun 29 kr./md.