x

Reportage og fotoserie: Nephew-i-ring

Reportage og fotoserie: Nephew-i-ring

Godtfolk er stimlet sammen i Olafur Eliassons Your Rainbow Panorama på toppen af ARoS, forventningsfulde over at opleve denne noget særprægede live-premiere på Nephews tre nye numre, samlet på forårs ep’en Forår-i-ring. Nogle ungersvende joker godmodigt med at sætte gang i en ”circle pit”, når bandet begynder at spille. Det bliver ikke til noget.

Udenfor – i centrum af regnbuen – er en lille rund scene sat op. Man kan se på bækkenerne på trommesættet, at det blæser. Meget.

Publikum er alle iført høretelefoner, der lyser blåt. Det er herigennem, vi skal opleve live-musikken, og det er lige med at finde den rigtige placering i forhold til udsyn i kunstværket. Over ARoS svæver en folk kameradroner, så hele seancen kan livestreames på Facebook.

Bandet indtager scenen – alle seks ulasteligt klædt – og når Simon Kvamm hoster, får vi det alle leveret direkte ind i øregangene. Man kommer utrolig tæt på, barrieren taget i betragtning. Noget Simon også kommenterer senere.

Første sang er bandets smukke arrangement af Kaj Munk og Egil Harders ”Den blå anemone” (kendt fra Højskolesangbogen), hvor det endnu engang bliver tydeligt i, hvor høj grad Marie Højlunds bidrag virkelig tilfører noget nyt og friskt til Nephews udtryk.

Publikum klapper taktfast inde i panoramaen. Bandet kan imidlertid ikke høre os, og vi bliver opfordret til at vinke i stedet.

”Hold kæft, hvor er det mærkeligt, det her. Det er verdens underligste idé”, lyder det fra frontmand Kvamm, der lader forstå, at bandet måske egentlig havde håbet, der var nogen, der havde sat en stopper for indfaldet, så det ikke kunne lade sig gøre. Men nu står de her altså. Heldigvis, for på trods af, at vi kun får tre numre, er det altså en stor oplevelse.

Anden sang, ”Tropper” er til verdens børn, fortæller Kvamm og beretter om, hvordan hele projektet startede for et år siden. ”Det virker rigtigt at sende de nye sange af sted ind i hovederne på jer og ud over Aarhus, hvor vi kommer fra.”

Sidste sang er ”Frankenstein”, der handler om at finde ud af, hvem man er, og med sådanne tre formfuldendte forårssange på en semi-solskinsrig aprildag er publikum klar til at smutte hjem og spise varme hveder, eller hvordan de nu ellers går bededagsferien i møde.

 

Umiddelbart efter koncerten mødte GAFFA René Thalund, Marie Højlund og Kasper Toustrup fra bandet, og det virkede oplagt lige at stille et par spørgsmål.

Hvorfor premiere de nye sange på toppen af ARoS?

Marie: – Altså, vi er jo fra Aarhus, så det var naturligt at tænke over, hvilke ringe der er i denne her by. Vi går meget op i, hvordan alting går i ring, årstider, liv, generationer og naturen. Men også i vores omgivelser har vi ringe omkring os overalt, så vi syntes, det var et passende sted.

René: – Vi kommer til at udgive en plade, der hedder Ring-I-Ring, og nu har Olafur Eliasson været så sød at lave en ring. Den ring har vi så lavet en ring indeni.

Marie, hvordan er det at være kommet med i bandet?

– Det er ret fantastisk. I et år har vi arbejdet inde i et lille rum sammen – en lille ring, kan man sige, så jeg føler mig ikke engang særlig ny længere. Det er en fornøjelse af være med!

Kan I sætte nogle ord på den kommende plade?

René: – Vi vælger at markere hver årstid med en ep, så der kommer fire ep’er. Vi har snakket meget om, at der er mange bobler i verden, men folk glemmer engang imellem, at ting går i ring. Alting står på skuldrene af noget andet. Det er også derfor, vi er begyndt at tage den gamle danske sangskat op, og i nummeret tropper, citerer vi den gamle salme ”Op, al den ting, som Gud har gjort”. Det er ikke nogen intellektuel øvelse, at vi gør det. Det er fordi det føles naturligt. Vi citerer også nogle af vores gamle sange i de nye numre for at anerkende, at ”everything is a remix”.

Se de mange billeder fra koncerterne i det store billedgalleri.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA