x

Undercover: Ida Corr - Under The Sun (2009)

Undercover: Ida Corr - Under The Sun (2009)

Hvor: Fotostudie på Nørrebro
Hvornår: Maj 2009
Hvem: Sigurd Høyen (fotograf), Mark Anderson (frisør) og Simon Rihana (makeup)

I september udkom det fjerde album fra den århusiansk-gambianske gadediva, Ida Corr, som har genfundet rødderne på Under The Sun. På coveret ligger sangerinden halvt afklædt, kun dækket til af den mørke jord og med en noget ekstravagant hovedbeklædning.

- Albummet går mere tilbage til rødderne. Det er indadvendt frem for udadvendt, og derfra stammer idéen om at være nøgen, som på et babystadium eller som en spire under solen. Det er meget roots-inspireret, og for mig som menneske og musiker har det været en rejse tilbage i tiden og til min barndom, forklarer Ida Corr, der fra at være børne-MGP-vinder som 11-årig (fra det dengang noget mindre pompøse DR-show) er sprunget ud som street- og klubdiva med international klasse.

- Jeg har rejst rigtigt meget de sidste år, og i stedet for at putte flere lag på, så har jeg sådan set bare pillet lag af. Også på coveret, forklarer sangerinden, der med sit faste hold har konkretiseret den flyvske symbolik i forhold til musikken.

- Vi legede lidt med det, fandt nogle afrikanske tribal-billeder og -historier fra nettet og bøger. Selve hårpragten har Mark Anderson lavet, og det er en sammenblanding af de forskellige traditioner, som i de respektive afrikanske stammer kan betyde vidt forskellige ting. At man er gift, ugift, prinsesse eller tilhører en bestemt klasse. Det ligner læder, men selve røret er lavet af noget indfarvet fiskeskind, fortsætter hun.

Fotograf Sigurd Høyen har lavet tre af Ida Corrs albumcovere, og tidligt stod det klart, at æstetikken skulle så langt væk fra store biler og bling som muligt.

- Når jeg arbejder med Ida, så mødes vi meget tidligt i processen, og jeg lytter til musikken. Det begyndte med et afrikansk tema, the African queen. Da titlen blev "Under The Sun", så arbejdede vi videre med jordfornemmelsen og den varme stemning, og så blev det lidt som om, hun var en plante, der kom op af jorden, siger Sigurd Høyen.

- Ellers er kravet til sådan et cover, at man skal kunne se, hvem hun er, og finde en opstilling, som kan få hende til at se rigtigt godt ud, slutter fotografen.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA