GAFFA Library Sessions kom tæt på Agnes Obel

GAFFA Library Sessions kom tæt på Agnes Obel

Se flere billeder fra arrangementet i GAFFAs gallerisektion

"Miraklet sker ikke to gange." Agnes Obel sidder på en barstol. Hun har udslået hår, jeans og flade sko på, da hun møder publikummet i Avissalonen på Biblioteket Frederiksberg. Hun gør ikke meget væsen af sig, men virker en smule genert ved at sidde i spotlyset på scenen.

Agnes Obel er rejst fra hjembyen Berlin for at tage en snak med GAFFAs Henrik Tuxen, inden hendes længe ventede toer udkommer på mandag. Miraklet, hun taler om, var modtagelsen af hendes debutalbum "Philharmonics", der blev en kæmpe succes i både Danmark og Europa.

Den svære toer?

"Jeg har været heldig i den forstand, at alle har fortalt mig, at det var et mirakel, det der skete med "Philharmonics", og at det aldrig nogensinde vil ske igen." Derfor har Agnes Obel fået lov til at lave sin anden plade, sådan som hun selv gerne vil have den. På den måde har det været en lettelse at vide, at hun ikke kan lave en ny debut, der overgår alles forventninger. Det har givet lidt luft for forventningspresset.

Det er tydeligt, at Agnes Obel gerne vil snakke om musikken – både sin egen og andres. Man fornemmer, hvordan hun i arbejdet med det nye album, "Aventine", har været dybt begravet i en kreativ proces, hvor musikken har fyldt næsten alt.

I aften på biblioteket spiller musikken også en rolle, og ind imellem spørgsmål om successen, Berlin og inspirationskilder bliver Avissalonen kulisse til eksklusive smagsprøver fra albummet. Oplevelsen af mennesket bag musikken giver numrene en ny dimension, en ny forståelse af, hvordan musik både er en kreativ proces, men samtidig også hårdt arbejde – nogle gange som at bestige et bjerg.

Romerriget og Rebecca

"Aventine" – titlen på det nye album – er nemlig en reference til en af de syv høje, som Romerriget blev bygget på. Og det er sådan, Agnes Obel beskriver sin foretrukne måde at arbejde på. Det handler om at arbejde uden plan, intuitivt, og forfølge de ideer og fornemmelser, der dukker op i processen.

Igen i aften er publikum inviteret til at stille spørgsmål, og en enkelt dedikeret fan er taget fra Sverige til Frederiksberg i anledningen. Og hun har en helt særlig gave med til Agnes Obel. Svenske Rebekka har opsnappet, at Agnes Obel også godt kan lide Hitchcock-film – og derfor har hun taget en udgave af gyseren "Rebecca" med til stjernen. Og de får da også lige udvekslet Hitchcock-favoritter, efter Agnes Obel er færdig på scenen.

På den måde er GAFFA Library Sessions en unik mulighed for at møde store danske kunstnere i et set-up, der er uformelt, uden manuskript og redigering, og som handler om mennesket bag musikken. Det er en ny platform, der giver en person til person-oplevelse for både kunstner og publikum. Frederiksberg Kommune er glade for at kunne lægge rammer til, og "det var ikke den sværeste politiske beslutning, jeg har været med til at gennemføre", som kommunalpolitiker og kulturudvalgsformand i Frederiksberg, Morten Jung, indledte med at sige. For Agnes Obel var det en helt ny oplevelse, men på den gode måde. For os andre var det et sjældent indblik i den ellers introverte musikers verden.

Fredag den 29. oktober kan du komme med ind i en anden kvindes musikalske univers, når Kira Skov besøger biblioteket på Frederiksberg og fortæller og spiller lidt fra sin på det tidspunkt nyudgivne plade. Billetterne bliver sat til salg i nærmeste fremtid – følg med på GAFFA.dk eller klik på hjertet ved "Følg GAFFA Library Sessions" nedenfor for at få info om hvornår.

Se et TV2 Lorry-indslag med Agnes Obel optaget ved GAFFA Library Sessions-arrangementet

Se flere billeder fra arrangementet i GAFFAs gallerisektion


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA