x

Copenhagen Records-direktør angriber X Factor

Copenhagen Records-direktør angriber X Factor

I aften går andet afsnit af X Factors tredje danske sæson hen over skærmen med Remee, Pernille Rosendahl og Soulshock som dommere over for en række håbefulde deltagere. Og interessen for talentshowet er stadig stor. Ifølge Mediawatch.dk så 1,6 millioner danskere med ved sæsonpremieren nytårsdag.

Ikke alle er dog lige begejstrede. Således kommer Jakob Sørensen, direktør for pladeselskabet Copenhagen Records (Nephew, Alphabeat, Selvmord, Spleen United, Rasmus Nøhr med flere) med en kraftig bredside i form af et debatindlæg i dagens udgave af Politiken. Her kalder Sørensen talentshowet falsk varebetegnelse og sammenligner det med de fødevareskandaler, som DR regelmæssigt afslører i forbrugerprogrammet Kontant.

Jakob Sørensens indlæg, som vi bringer med forfatterens tilladelse, lyder i sin helhed som følger:

"X faktor oser af falsk varebetegnelse

X Faktor er over os igen, og første program åbnede med et stort flot billede af den nye DR-by, hvorefter kameraet zoomede ind på et DR-flag. Det var det store røde DR-logo, der blafrede i vinden. Et logo, der repræsenterer både troværdighed og kvalitet. At DR vælger at åbne X Faktor på den måde er ikke en tilfældighed. For selvom DR ikke selv har opfundet programmet, men har købt det i udlandet, så sætter de alligevel hele deres image og brand bag udsendelsen. Det gør de, fordi X Faktor er et kæmpe seerhit.

Et andet seerhit er forbrugerprogrammet Kontant. Programmet, hvor DR fik succes ved at afsløre de danske supermarkeders lemfældige omgang med kød. Supermarkederne sælger f.eks. oksekød, hvori der er iblandet svinekød. Forargelsen har været til at tage at føle på og med god grund. Men DR gør sig faktisk skyldig i præcis det samme hver fredag aften, når de sender X Faktor, hvor de giver ikke bare deltagerne, men også de mange seere et misvisende billede af virkeligheden.

Man skal faktisk ikke længere end et par minutter ind i den første udsendelse, før man blander svine- og oksekød for første gang. Her udtaler en af dommerne, at hvis man vinder X Faktor så "har man en karriere". Ved "karriere" forstår man normalt noget man kan leve af, og som man beskæftiger sig med i flere år. Da X Faktor er en sangdyst, så må man antage, at der menes, at vinderen får en sangkarriere. Det er jo beviseligt forkert. X Faktor kan, i bedste fald, give vinderen en kort tur i rutsjebanen sammen med de rigtige musikere og kunstnere i det her land. En tur, hvor de får sig et par store oplevelser, før de bliver sat af igen, og pladsen gives videre til en ny vinder. En karriere er det langt fra.

En af dommerne nævner godt nok, at første års vinder Martin solgte 100.000 albums, at Basim har solgt Guld, og at sidste års nummer 2 ABC allerede har fået en guldplade. Her ville det være svært for selv Fødevarestyrelsen at bevise den faktiske sammenblanding af svin og ko. For alle påstande er sådan set rigtige. Men valgte man at spørge i egne rækker på f.eks. DRs musikkanal P3, så er der ingen derfra, der med samvittigheden i orden ville sige, at disse påstande giver et sandfærdigt billede af virkeligheden.

Martin fik store problemer med at samle publikum allerede på sin første livetour, Basims andet album floppede, og ABCs debutalbum er gået dårligt. Men DR skal jo holde illusionen i live, for ellers dør programmet, og lidt svinekød er der vel ingen, der bemærker, hvis bare det er blandet godt op. DR påstår også, at vinderen får en pladekontrakt på 1 million kroner. Gør de det? Er der nogen der har tjekket det, og hvordan regner man det ud? Kunne den påstand klare en tur gennem samme Kontant "mølle", som DR vælger at udsætte supermarkederne for?

Jakob Sørensen
Direktør
Copenhagen Records"

X Factor kan opleves fredag aften klokken 20 på DR1.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA