Nyhed

Julia Holter – atmosfære, musical og rollespil

Den Jazzhouse- og VoxHall-aktuelle californiske artist fortæller i et interview med GAFFA om sin farverige og filmiske musik

Den 28-årige amerikanske sangerinde, sangskriver og multiinstrumentalist Julia Holter udsendte tidligere i år sit tredje album "Loud City Song". I næste uge kan hun opleves live med sangene fra albummet på Jazzhouse i København og VoxHall i Aarhus henholdsvis den 5. og 6. november.

Julia Holter debuterede i 2011 med albummet "Tragedy", der var inspireret af Euripides' oldgræske tragedie Hippolytos, og som i 2012 blev fulgt op af "Ekstasis". Hun har generelt modtaget positive anmeldelser for sin musik, og er blevet sammenlignet med kunstnere som Laurie Anderson, Julianna Barwick, Kate Bush, Joanna Newsom, Grouper og Stereolab.

Abstrakt fortolkning af Gigi


Både "Tragedy" og "Ekstasis" blev indspillet af Julia Holter alene, mens "Loud City Song" i stedet blev indspillet med studiemusikere og havde professionelle lydteknikere involveret.

– Lydkvaliteten er meget bedre end på de tidligere album, og der er meget mere variation, farverighed og performance i sangene, fortæller hun om sit seneste album. Idéen til "Loud City Song" blev allerede til, mens Julia Holter arbejdede på "Ekstasis":

– Jeg begyndte at skrive den sang, der hedder "Maxim's" (på "Loud City Song" er den delt op i to sange, red.), mens jeg arbejdede på mit sidste album "Ekstasis", og så besluttede jeg, at den sang ikke fungerede på pladen, og at jeg var nødt til at lave en hel plade med temaerne i sangen. Det er det, "Loud City Song" er. Jeg begyndte at lave demoer imellem turnéerne, som jeg sendte til min ven Cole Grief-Neill, der producerede albummet. Pladen blev skabt i en kombination mellem at indspille i studiet og arbejde i hans hus.


"Loud City Song" er inspireret af den amerikanske musical-film Gigi fra 1958, der foregår i Paris omkring år 1900. Julia forklarer, at filmen bliver fortolket meget abstrakt og indirekte på albummet.

– Hvis man lytter til pladen, kan man høre, at den er inspireret af filmen. Det var en film, som jeg så meget, da jeg voksede op. Jeg har trukket situationer ud af den og var meget inspireret af historien og nogle af karaktererne og replikker, som jeg har lånt. Jeg kender den musical utrolig godt, så jeg kunne virkelig arbejde med karaktererne. Og historien i sig selv er værdifuld for verden i dag, siger hun, og fortsætter:

– Jeg synes, at albummet er filmisk. Det var på en måde sådan, jeg følte det, da jeg lavede musikken. Jeg har skabt en filmisk kvalitet, selvom jeg ikke er helt sikker på, hvad folk oplever, når de lytter til den.


Fra Beethoven til Roxy Music

Generelt forsøger Julia Holter i sit arbejde at skabe specielle atmosfærer i alle sine sange, og hun fortæller, at hun ofte medbringer mikrofoner, de steder hun kommer, så hun kan optage bestemte rums atmosfærer eller baggrundslyd.

Hun er selv vokset op i en musikalsk familie i Los Angeles og har en baggrund som kompositionsstuderende.


– Jeg gik på musikskole og lærte klaver, da jeg var otte, og har gået på en high school, der fokuserede på musik. Jeg begyndte at skrive musik, da jeg var 17 år, og begyndte siden at studere komposition og lære komposition som håndværk. Efter omkring fire år dér begyndte jeg at indspille. Jeg gik meget op i det og kombinerede min interesse for at indspille med at arbejde med de enkelte instrumenter. Den måde, jeg skriver på, er ikke nødvendigvis noget, jeg lærte i skolen. Jeg skriver meget intuitivt, men der er også særlige kompositionsvaner, jeg har overtaget, som for eksempel det, at komponister arbejder med forudskrevne tekster, forklarer Julia.

Hun har svært ved at nævne andre musikere som inspirationskilder, da hun altid hører meget forskellig musik.

– Jeg kan fortælle dig, hvad der er på min iPhone, foreslår hun i stedet:


– Jeg lytter blandt andet til Coltrane, Beethoven, Cat Power, Cocteau Twins, Kurt Vile, Lou Reed, Roxy Music og The Smiths. Der er ikke nogen bestemt, jeg lytter meget til nu, men da jeg var yngre, lyttede jeg meget til Joni Mitchell, fortæller sangerinden.

"Jeg er helt sikkert ikke mig selv"

– Jeg har et band med fantastiske musikere. Det er med cello, violiner og trommer, fortæller Julia Holter om sit line-up ved de kommende koncerter.


– Vi har forsøgt at arrangere musikken på en farverig måde. Sangene er arrangeret specifikt til livekoncerterne, så de er forskellige fra indspilningerne, men de er ikke meget forskellige, og det er de samme musikere, som spillede på pladen, fortæller Julia Holter og tilføjer, at hun ofte påtager sig roller, når hun optræder:

– Jeg har ikke et enkelt scene-persona, men jeg er helt sikkert ikke mig selv. Alle sangene har forskellige karakterer i sig. Det er altid forskelligt fra sang til sang.

Find billetter til koncerterne via GAFFA Live.


ANNONCE