Black Sabbath klar til Forum med blandede anmeldelser

De engelske sværvægtere indtager København i aften

Der er ingen tvivl om, at i aften bliver legendarisk for mange. Alene det faktum, at Ozzy Osbourne stadig står på sine ben, er et mysterium i sig selv. Noget, som en del Black Sabbath-fans sikkert er taknemmelige for. De engelske legender indtager Forum som en del af den turné, der markerer udgivelsen af deres comebackalbum "13",  der ramte gaden den 11. juni. Albummet er produceret af Rick Rubin, der også har arbejdet med Slayer, Rage Against The Machine, Johnny Cash og mange, mange flere. GAFFAs anmelder Keld Rud har givet pladen fire ud af seks stjerner under overskriften "Helligdagen er atter kulsort."

Aftenens koncert kommer i kølvandet på to andre skandinaviske koncerter – en svensk og en norsk, hvor GAFFA Sverige og GAFFA Norge har været til stede. Den norske udsending Katrine Angelica Østlyng var klart begejstret for Black Sabbaths optræden og kvitterede med fem ud af seks stjerner for deres performance i Telenor Arena i Oslo i søndags under overskriften "Bannskap, bestemødre og Sabbath Bloody Sabbath". Svenske Mathias Skeppstedt var øjensynligt en kende mindre ekstatisk og kvitterede med tre ud af seks stjerner for Ozzy og Co.'s levering i Friends Arena i Stockholm i fredags under overskriften "Tung, hård och ojämn spelning där Ozzy & co. kunde vågat mer."

Black Sabbath blev dannet i Birmingham i 1968 under navnet Earth, skiftede navn til Black Sabbath i 1969, albumdebuterede i 1970 og er bredt anerkendt som stilskabere inden for den tunge rock. De har til dato solgt mere end 70 millioner album og er kendt for sange som "Paranoid" og "Iron Man". Albummet, som touren er baseret på, er gruppens 19. Deres niende med Ozzy Osbourne som sanger og deres første med Ozzy siden "Never Say Die!" fra 1978. Gruppen annoncerede sidste år en turné til blandt andet Jelling Musikfestival, en turné, som dog blev aflyst og erstattet af få udvalgte koncerter, efter at Tony Iommi blev diagnosticeret med lymfekræft.

Vi ønsker alle, der har billet, en rigtig god koncert i Forum i aften. Koncerten, der er udsolgt, bliver naturligvis anmeldt af GAFFA.dk.