x

Steppeulvene – Et vanvittigt trip til det mellemste Østen

Steppeulvene – Et vanvittigt trip til det mellemste Østen

Nedenstående er et uddrag af et kapitel i Henrik Tuxens bog "GAFFAs Kulturkanon" om Steppeulvenes "Hip" og 11 andre danske rockklassikere. Bogen kan netop nu købes i GAFFA Shop – for kun 49 kroner. Læs mere og køb bogen - med blandt andet meget mere om "Hip" – her.

Fyldt med hash, speed og hvad de ellers kunne finde fik kvartetten Steppeulvene albummet Hip i kassen på tre dage i marts 1967. Det upåagtede syretrip har siden fået legendestatus, og nu, tæt på 50 år efter tilblivelsen udkommer kvartetten på cd, vinyl og spillefilm.

Historien om det ekstremt kortlivede orkester Steppeulvene og deres enlige svale af et album, Hip, er et tidsbillede af hippietiden i sin mest udflippede, kaotiske, provokerende og kreative form. Man skulle ikke skille sig meget ud for at provokere og forarge dengang. Steppeulvene gjorde det hele. Var på hash og syre, brød ind i apoteker og hentede forsyninger, tilbad Buddha og Østens mystik og den store kosmiske kærlighed og bollede frit. Midt i det store inferno af kaos lykkedes det så de fire syrehoveder at få kreeret dansk rockmusiks første originale milepæl. Et album med selvstændige sange og ikke mindst tekster, der på én gang var drømmende, romantiske, litterære, humoristiske, skarpe, socialrealistiske, rablende vanvittige og komplet uforståelige. Dylan havde vist vejen frem i USA ved at kombinere og videreudvikle elementer fra akustisk folkemusik og modernistisk lyrik med elektrisk guitar og fuldt rockband i et selvstændigt og slagkraftigt udtryk.

For poeten Eik Skaløe var det hverken pigtråd eller rock'n'roll, der var udgangspunktet, men den modernistiske lyrik, der gradvist udviklede sig til det mere syrede og udflippede – og Skaløe så blandt andet i eksemplet Dylan, at tidens heftigste og mest slagkraftige platform for moderne lyrik var bag mikrofonen i et rockband.

 

Det vigtige ord

Folkemusikken fik en gevaldig opblomstring i Danmark i 1965 som en slags provokation mod den mere etablerede pigtrådsmusik. Den 19-årige folkesanger Stig Møller var blevet præsenteret som Danmarks svar på Donovan (Englands, eller rettere Skotlands svar på en "blid" Dylan, red.). Stig både underviste på en skole og spillede guitar i de mange folkeklubber, blandt andet med en jævnaldrende amerikansk ven, ved navn Paul Simon. Eik – der for nylig var kommet ud fra et fem måneders fængselsophold for apoteksindbrud – havde ordene, Stig melodierne, en pladekontrakt, og med i bandet kom Preben Devantier og Søren Seirup, på bas og trommer, med fortid i pigtrådsorkestrene Beefeaters og Peter Belli & Rivalerne.

Hip blev indspillet på kun tre dage i marts 1967 inklusive miks. Det var Metronomes Olav Bennike, som fungerede som producer for den langtfra appelsinfrie kvartet. Pladen var ikke nogen kioskbasker, men – som med myterne om Skaløe og Steppeulvene i det hele taget – kan det være svært at vide, hvad der præcis er sket. Ifølge den gængse historie solgte albummet oprindeligt kun i et par hundrede eksemplarer – i dag estimeres den at have rundet 100.000 af slagsen – og Steppeulvene spillede kun en lille håndfuld koncerter. At der altid var ballade og tumult ved koncerter, er der til gengæld pæn konsensus om. Stig Møller er forblevet hippie af sind, livsstil og outfit og sværger til samme ånd som Hip blev skabt i.

 

Det hele eksploderede

– Den er lavet totalt uden bagtanker. Man kan ikke have noget overblik over, hvad man laver i den alder, og vi gjorde bare vores bedste. Vi levede i nuet og havde de ting, vi havde lært, som vi kunne bruge. Vi var på vej et eller andet sted hen; det er alle i den alder. Vi var med på bølgen, hvor det hele bare eksploderede totalt i kreativitet, og pladen er lavet i den ånd. Alting var åbent og nyt. Vi havde positive forventninger til fremtiden og troede på, at menneskets godhed skulle sejre, og det uselviske skulle være en del af menneskeheden. Vi troede på Buddhaer, Jesus og alle de Moder Theresa-ting og alt muligt, udtaler Stig og skraldgriner.

– Vi var i en generation, der satte os selv i lige så stort kaos som de soldater i Vietnam, der skød hinanden. Vores var det indre kaos, men ud af det kaos kom visdommen, for jo værre det er, jo bedre bliver det, det er det, man lige skal forstå. Vi, der fik lov til at boble igennem, fik lov til at

se nogle ting, som kun er få forundt. Men langt fra alle evnede at komme tilbage til virkeligheden.

 

Kort levetid

Ganske symptomatisk var Steppeulvenes levetid ekstremt kort og intens. Fra Stig og Eik mødte hinanden første gang, og til Eik rejste til Østen for aldrig at vende tilbage i live, gik der temmelig præcist et år. Stig havde en fest, men enhver rus har også sin bagside, fortæller Preben Devantier. Hip var en temmelig tåget periode, og han har knap så romantiske erindringer fra flower power-tiden som hr. Møller.

– Søren og jeg var på junk og alt det dér, og det var sgu ikke særlig sjovt. Det at være hippie var også risikabelt. Gik du ned ad Strøget, kunne du sagtens risikere at få tæsk og få klippet håret af.

Stig var helt sikkert den af os, som var mest straight. Vi havde ikke øvet en skid, da vi gik ind og indspillede pladen. Jeg havde tidligere kørt rundt i Jaguar og gået i jakkesæt, og da vi indspillede Hip, gik jeg rundt i hippie-outfit og var heftigt på LSD.

Steppeulvene betalte prisen, og trist fik det indiskutable poetiske talent Eik Skaløe alt for kort tid på kloden. Vennen og makkeren Stig Møller forklarer:

– Eik havde stukket næsen i Søren og Prebens opium, tror jeg, og det var noget, han ikke skulle røre ved. Fra at være et kommunikativt snakkehoved blev han indadvendt og sad og havde dårlig samvittighed.

Skaløes sindelag beskrives i digterens sidste skrevne ord, dateret 15.10.1968 fundet i hans rygsæk på grænsen mellem Indien og Pakistan:

"Dette er et selvmord. Ingen anden end den onde mand i mig bærer skylden."

 

Hermann Hesse

Ligesom det amerikanske 60'er-band Steppenwolf (Born To Be Wild og The Pusher, red.) tog Steppeulvene navn fra den tyske forfatter Herman Hesses (1877-1962, red.) roman fra 1927, Steppeulven.

Efter Hermann Hesses død fik Steppeulven – med indskriften Kun For Forrykte – kultstatus for datidens hippier og andre søgende sjæle. Herman Hesse blev født af en indisk missionær og både læste om og rejste i Orienten. I 1921 udgav han Siddharta (som også blev læst af Steppeulvene) om en brahman-søns (den indiske præstekaste) søgen efter sandheden, som munder ud i et aktivt kærlighedsbudskab, der som Steppeulven også fik kolossal indflydelse på østlig inspireret livsstil og filosofi i den vestlige verden.

 

Eik Skaløe

Poeten og sangeren Eik Skaløe (født Eik Sørensen) kom til verden 28. maj 1943 og voksede op i det "pæne arbejderkvarter" omkring Emdrup. Efter endt folkeskole helligede han sin tid til den gryende bevægelse mod atomvåben samt bladet Alternativ. Her mødte han sin kommende kæreste Iben Nagel Rasmussen (datter af forfatterne Halfdan Rasmussen og Ester Nagel). Som lyriker var Skaløe inspireret af Morten Nielsens digte, Klaus Rifbjerg og "svigerfar" Halfdan Rasmussen.

Skaløes både udflippede og socialrealistiske lyrik var langt forud for in tid, og hans gamle bandkollegaer Stig Møller og Preben Devantier indrømmer da også i dag, at de i sin tid ikke fattede et ord af, hvad det var, manden sagde, men fedt lød det!

 

Hip'pe sideprojekter

Hip – En Hyldest Til Steppeulvene (Exlibris 1995) Indspillet af blandt andre Peter Belli, Rhonda Harris, og Souvenirs.

Steppeulvene Live I Fedtebrødet (Karma Records 2002) Liveindspilning med Møller, Seirup og Devantier, som indeholder alle sange fra Hip samt Du Skal Ud, Hvor Du Ikke Kan Bunde og Flip.

Ovenstående er et uddrag af et kapitel i Henrik Tuxens bog "GAFFAs Kulturkanon" om Steppeulvenes "Hip" og 11 andre danske rockklassikere. Bogen kan netop nu købes i GAFFA Shop – for kun 49 kroner. Læs mere og køb bogen - med blandt andet meget mere om "Hip" – her.

Hip blev genudsendt på cd og dobbelt vinyl 17. januar 2015 i remasteret udgave. Som noget helt unikt er medtaget optagelser, der er dukket op for nylig. Med hjælp fra Stig Møller lavede Eik Skaløe i sin tid et bånd til kæresten Ibenunder titlen En Eftermiddag Med Steppeulvene. Formet som et radioprogram med kommentarer mellem numre som Blød Nødlanding og Der Var Engang, der ikke nåede med på albummet "Hip". Læs GAFFAs seksstjernede anmeldelse af genudgivelsen her.

Filmen Steppeulv har premiere 19. februar 2015.

Synopsis: 1962 er året hvor en hel generation lever, som var det deres sidste dag. For den unge aktivist Eik Skaløe vender det op og ned på hans liv, da han forelsker sig hovedkulds i den smukke fredsaktivist Iben Nagel Rasmussen, og hun forelsker sig i ham. Men Iben er barn af tiden, og hun tager parolerne om fri kærlighed og sex alvorligt. Hun fornægter den personlige ejendomsret og vil ikke nøjes med én mand, når hun kan få flere. Som i et klassisk trekantsdrama indleder han en kamp for at vinde hele hendes kærlighed. Som poet, forfatter og sanger besynger han konstant sin kærlighed til hende. Men Eik må erkende sit nederlag, og i 1968 rejser han uden sin elskede Itsi Bitsi til Nepal, drømmenes land i øst. En rejse, han aldrig vender hjem fra.

Instruktør: Ole Christian Madsen

Medvirkende: Joachim Fjelstrup, Marie Tourell Søderberg, Christian Gade Bjerrum, Johannes Nymark og Jakob Randrup

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA