Universal Music Denmark søsætter nyt reklamebureau

Universal Music Denmark søsætter nyt reklamebureau

Danmarks største musikselskab, Universal Music Denmark, bliver nu endnu større. Selskabet har nemlig etableret et digitalt reklamebureau med navnet Digital LABS, som skal stå for kampagne-udvikling for selskabets artister. Målet er at være et skridt foran konkurrenterne, forkorte vejen fra idé til eksekvering og hurtigt komme i kontakt med musikforbrugerne.

De teknologiske muligheder gør, at artister nemmere end nogensinde kan udgive deres musik. Samtidig er konkurrencen i musikbranchen mellem musikselskaber hårdere end nogensinde. De to faktorer gør, at musikselskabernes primære rolle ikke længere er at distribuere musik, men snarere at markedsføre den via kreative kampagner på digitale og sociale platforme.

En ændret forbrugeradfærd hos musikfans, hvor streaming og sociale medier fylder mere og mere, gør desuden, at musikselskaber ikke længere har tid til at lave store forkromede medieplaner, men derimod må være klar til at følge trends og tendenser i måden musik opleves og forbruges på. De to udfordringer skal Digital LABS løse for Universal-artister.

Digital LABS er blevet testet gennem længere tid, i forbindelse med en helt særlig Tina Dickow-udgivelse og desuden en række fan-aktiviteter omkring udgivelsen af Suspekts seneste album "V". Aktiviteter, der fortsætter frem mod Suspekts åbning af Orange Scene på årets Roskilde Festival.

På blot to uger gik Suspekt fra at være fattig på Snapchat-følgere til at have 6000 følgere. Det skete i kølvandet på en kampagne, som Digital LABS søsatte, da de oprettede den frække profil SUS_P, der fra plakater over hele landet opfordrede danskerne til at følge SUS_P på Snapchat. Kampagnen trak overskrifter i britiske såvel som danske medier. 90.000 gange blev de tilhørende Suspekt-videoer set og albummet gik nr. 1 på Spotify, iTunes og den officielle albumchart. Derudover udviklede LABS en cover-konkurrence, hvor fans kunne uploade deres bud på coveret til singlen "Bollede Hende Igår". Herefter kunne andre fans kunne stemme om det bedste bud. Vinderen fik sit cover udgivet på alle digitale musiktjenester. 

Hos Suspekt er man begejstret for samarbejdet, Emil Simonsen siger: "Digital Labs er den bedste samarbejdspartner, vi kunne tænke os. De giver os sparring på alle vores syge idéer og sørger for, at idéerne faktisk bliver til virkelighed. Det er meget unikt at have et pladeselskab, der så ambitiøst arbejder med udvikling af kreative kampagner."

Digital LABS fungerer som et eksklusivt tilbud for kunstnere, der er signet hos Universal Music Denmark eller søsterselskabet Copenhagen Records og er dermed Universals eget interne reklamebureau. Afdelingen består af webudviklere, grafikere, projektledere, et video-team, analytikere og social media-eksperter. 

Digital LABS har også udviklet playlistetjenesten Digster og for nylig artistportalen Musik.dk. Reklamebureauet tyvstartede sidste år med kampagner for blandt andre førnævnte Suspekt og Tina Dickow. Med Tina Dickow udviklede LABS koncept og platform til kampagnen "En Samling Danske", hvor Tina Dickows fans kunne stemme om, hvilke andre danske artister hun skulle lave fortolkninger af. 

Du kan finde mere information om bureauet her, og lytte til det begejstrede klientel, Suspekt med nummeret "Helt Alene" feat. Tina Dickow her:


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA