Den norske sanger og sangskriver udvider kartoteket og traditionen for danske julekoncerter med to sommerkoncerter
Det er efterhånden blevet til en vaskeægte tradition, at den norske sanger og sangskriver Thomas Dybdahl vender snuden med Danmark i julemåned for at give koncert. Igen i år kan publikum se frem til to af de årlige julekoncerter, men i år behøver man end ikke vente så længe. Thomas Dybdahl annoncerer nemlig yderligere to danske koncerter i forbindelse med en ny singleudgivelse.
Det er nemlig blot et par dage siden, at Thomas Dybdahl udgav den første single ”Hvis eg spørg” fra en kommende albumudgivelse. I den forbindelse løftede han i en pressemeddelelse sløret for, at han planlægger at udgive hele to album i 2023, hvilket vil bringe det samlede kartotek op på 11 album.
På trods af at Thomas Dybdahl er fra Norge er hans tilknytning til Danmark stor. I pressemeddelelsen kalder han endda Danmark for ”home away from home” (et hjem væk fra hjemmet, red.) og fortsætter:
”Mit forhold til Danmark strækker sig langt tilbage. Faktisk så langt, at jeg blev undfanget her, og jeg har som barn tilbragt mange sommerferier omkring Skagen. Mit første møde med Danmark som artist var, da jeg turnerede sammen med Kaizers Orchestra på deres første store turné”, fortæller Thomas Dybdahl.
Siden da er det blevet til danske koncerter på Loppen, Lille Vega, Spot Festival, Roskilde Festival, Fredagsrock i Tivoli og Store Vega. I år kan han opleves på Stella Polaris i København den 5. august og den 2. september på Fanø. De to julekoncerter bliver henholdsvis den 14. og 15. december i Store Vega og på Train.
I pressemeddelelsen fortæller Thomas Dybdahl afsluttende om tilblivelsen af den nye single ”Hvis eg spørg”, hvor han både synger på engelsk og norsk:
”Da jeg arbejdede i studiet, kom jeg pludselig til at synge på både engelsk og norsk. Ordene trillede af tungen og føltes frisk, spændende og naturligt. Jeg forsøgte at kombinere min kærlighed til filmmusik med mere traditionel sangskrivning, samt at finde en god måde at kombinere de mere kølige digitale lyde med akustiske og varme instrumenter. Det er en måde at komplimentere de to sprog i sangen. Det meget melodiske og glatte engelske overfor det mere staccato og ”hårdere” lydende norske,” afslutter Thomas Dybdahl.
LÆS OGSÅ: Fik du hørt dem? 11 gode udenlandske album, som forsvandt i corona-larmen