Nyhed

Diplo fra Major Lazer: Dancehall har aldrig været fremmed for mig

Manden bag Major Lazer fortæller om bandets impulsive opståen og om, hvorfor en artists identitet i dag er langt vigtigere end lyden

"Jeg ville have et udtryk, der var bedre end to hvide, nørdede drenge i et studie," forklarer Diplo, produceren bag det storhittende dancehall-band med den futuristiske cyborg-militærmand som maskot. Det allestedsnærværende hit "Get Free", med vokal af Amber fra Dirty Projectors, fik for alvor introduceret Major Lazer for et dansk publikum.

Til trods for at albummet fra 2009 længe har ligget som fast inventar i dj-pladetasker verden over, har røvsvingende hits som "Pon Du Floor" og "When Your Hear The Bassline" ikke fået tilsvarende spilletid i radioen – ikke før nu. Måske fordi numrene fungerer bedre på dansegulvet end på motorvejen, måske fordi Diplo først for nylig er blevet interessant for en bredere popskare i kraft af sine samarbejder med stjerne-artister som Beyoncé, Chris Brown og No Doubt. Han er desuden manden bag den nu gendøbte Snoop Lions kommende album.

Major Lazer er aktuelle på dette års Strøm Festival med en koncert på Vega i København 22. august, en spørgerunde samme eftermiddag på Ideal Bar og et dj-sæt efter koncerten i Pumpehuset. Gruppen spiller desuden på Train i Aarhus 23. august. GAFFA fik fat i den populære producer med det borgerlige navn Thomas Wesley Pentz, som her fortæller om, hvordan en fuldemandssnak blev til en verdensomspændende dancehall-success, og om hvorfor det er vigtigere for artister at have en unik identitet, frem for bare at laptop-producere sig frem til idolernes lyd.


Idéen til Major Lazer startede på en bar og blev taget videre i et studie på Jamaica. Havde du hele tiden planer om at starte et dancehall-projekt, eller var det helt impulsivt?

– En aften, hvor jeg var stiv til en reggae-fest i New York, puttede vi en bunke standard reggae-navne i en hat, og jeg trak så henholdsvis "major" og "lazer" op. Jeg havde egentlig håbet på et navn som "bass robot banton" eller noget i den retning...whatever...bare noget jeg kunne forvandle til et logo. Noget, der var bedre en to hvide, nørdede drenge i et studie. Jeg var lige ved at forkaste de to første ord, da jeg pludselig kom på albumtitlen "Guns Don't Kill People...Lazers Do" og idéen en gigantisk laser-riffel. Det er en twisted version af den amerikanske National Rifle Associations slogan ["guns don't kill people; people kill people", red.].

Derefter skrev jeg, Switch og min manager Kevin en forhistorie ned på en serviet på fem minutter, som vi havde tænkt os at tage mere alvorligt på et senere tidspunkt, men den historie endte med at blive hele biografien. Så det voksede bare ud af det.


 

Jamaica har aldrig været fremmed

Du har lavet musik med et væld af artister inden for alle mulige genrer. Hvorfor lige et dancehall-projekt?


– Jamaica har aldrig været fremmed for mig. Det var meget tæt på der, hvor jeg voksede op i Florida, og jeg har altid haft reggae-musik omkring mig i Broward County, i high school, og i radioen. Jeg har altid lavet musik med dancehall-attitude og -stil, uanset om det var for M.I.A eller Santigold eller min egen musik. Det var først, da vi besluttede at lave et ægte dancehall-projekt, at vi begyndte at brainstorme på det. Jeg tror den vigtigste var, at vi fandt sammen med Ferry Gouw [indonesisk/britisk illustrator og musiker, der har lavet musikvideoer for bl.a. Simian Mobile Disco og Bloc Party, red.]. Han og jeg er den egentlige kerne i Major Lazer. Jeg laver musikken, han udvikler og laver alt det grafiske.

Inden Major Lazer begyndte arbejdede du, Switch, Santigold og andre fra i dit crew i et gammelt mausoleum i Philadelphia, hvor du også grundlagde dit eget pladeselskab, Mad Decent. Hvad skete der med det?

– Jeg ejer stadig bygningen, og jeg vil stadig gerne lave noget med den, men for tiden er stedet udlejet til et kunstgalleri. Det har stadig en kulturel betydning i området, og galleriet laver gode ting der. Jeg var nødt til at flytte til Los Angeles for at lave musik - ingen gad komme til Philly. Jeg vidste heller ikke, hvordan jeg skulle bruge internettet ordentligt, haha! Jeg ville gerne lære mere. Jeg ville lære af folk i branchen, af Switch, om at lave musik og den slags.


– Jeg vidste ikke på det tidspunkt, at alle dem, som var relateret til Mad Decent, også ville lave andre ting. Efter kort tid var vi alle sammen væk, og vi vidste ikke, at det ville falde sammen med den eksplosive udbredelse af EDM [electronic dance music, red.] i USA, og heller ikke at Los Angeles skulle blive centrum for det.

– I en periode var vi slet ikke sikre på, hvad vi havde gang i, men jeg tror, at vi i de seneste måneder virkelig har fundet ud af, hvor vi passer ind. Mad Decent blev født i Philly, men verden har ændret sig så meget i løbet af de sidste syv år, så jeg er bare glad for, at hele teamet blev omkring mig. Jasper [Goggins, label manager, red.], Derek [Allen, producer og dj, red.], Paul [Devro, creative director, red.], Kevin [Kusatsu, A&R, red.] – der ville ikke være noget uden deres hårde arbejde.

Autentisk, jamaicansk lyd, impulsive samarbejder og lokale rappere og vokalister synes at være opskriften på Major Lazer. Hvor meget af musikken er tilfældige eksperimenter, og hvor meget er udtænkte pop-skæringer?


– Det er popsangene, der er tilfældige - det er 5 pct. af det - resten er anderledes eksperimenter, som ikke altid er succesfulde. Men det er også skønheden i det. Det hele er en proces, og vi er heldige, at folk i år 2012 har tålmodighed til vores underlige idéer.

Hvem fandt på, at den futuristiske A-team-lignende militær-cyborg skulle være bandets maskot?

– Alt er Ferry Gouw, man. Han er den visionære person, der bare forfulgte vores lille idé, og nu inspirerer han mig i min musik.


Læs en længere udgave af interviewet i GAFFAs artikelsektion.

Major Lazer spiller på Vega i København den 22. august under Strøm Festival. Spørgerunden med Diplo foregår på Ideal Bar samme dag fra klokken 18 til 19, og entréen er gratis. Efter Major Lazer spiller Diplo i Pumpehuset, og der er gratis adgang, hvis man har billet til Vega-koncerten. Major Lazer kan også opleves på Train i Aarhus 23. august.

 


ANNONCE