Nyhed

Gogol Bordello klar med ny EM-sang

Det multinationale sigøjnerpunk-band hylder den kollektive fodboldfeber ved dette års EM i fodbold

EM i fodbold er lige rundt om hjørnet, og som de fleste fodboldfans nok for længst har fundet ud af, bliver begivenhederne afholdt i Polen og Ukraine.  Ethvert fodboldevent på denne størrelse skal selvfølgelig have en fodboldsang, og nu er det multinationale sigøjer-band Gogol Bordello også kommet med deres bud. De opfordrer folk til at slippe tøjlerne i deres "Let's Get Crazy".

Gogol Bordello er et New York-baseret band, hvis musikalske stil nok bedst kan beskrives som sigøjnerpunk. De er især kendt for deres teatralske sceneshows, som da også har høstet både fem- og seksstjernede anmeldelser. GAFFAs anmelder Hanne Arentsen kvitterede med fem stjerner ved bandets koncert på Rådhuspladsen i forbindelse med Hopenhagen i 2009.

"Også denne gang var der fra starten lagt i kakkelovnen til en koncertoplevelse ud over det sædvanlige. Allerede da bandet gik på scenen, stod det klart, at Gogol Bordello var kommet til byen for at feste løs og give fingeren til både vejr og vand. Ved første strofe i "Ultimate" brød publikum ud i jubel og tilkendegav, at festen bare kunne komme an. Det høje energiniveau hos både band og publikum fortsatte stort set uændret gennem hele koncerten, med et ikke uventet klimaks i den potente "Start Wearing Purple", hvor det meste af Rådhuspladsen hoppede med i tung takt."

Den karismatiske forsanger Eugene Hütz stammer oprindeligt fra Kiev, hvor den afsluttende EM-finalekamp også finder sted. I den anledning har bandet valgt at give deres bud på en EM-sang, som både hylder den kollektive fodboldfeber og opfordrer til at "råbe og miste kontrollen."

Den opmærksomme lytter vil nok genkende noget i fodboldsangens omkvæd, som ikke helt tilfældigt er de karakteristiske toner fra en Coca-Cola-jingle. Læskedrikkens fader har nemlig indgået et lidt utraditionelt  samarbejde med sigøjnerpunkgruppen i anledningen af EM.

Coca-Cola har siden 1988 været sponsor for EM, og "Let's Get Crazy" indgår som et element i kampagnen af samme navn. 

"Omdrejningspunktet for Let's Get Crazy-kampagnen er den forvandling, der sker med fodboldfans, når de hepper på deres favorithold, uanset om det er på et stadion eller hjemme foran fjernsynet. Det at male sig, synge og danse er en positiv måde at udtrykke sin fodboldglæde på, og vi vil gerne bruge vores Euro 2012-partnerskab til at hylde og opfordre til dette", lyder det fra Lotte Bjerngaard, Market Activation Manager, Coca-Cola North West Europe & Nordics.

Der er ingen tvivl om, at sangen får masser af spilletid under EM i både Polen og Ukraine, men allerede nu kan du downloade sangen gratis.

ANNONCE