Vi har talt med den danske sangerinde og sangskriver, som er aktuel med debutminialbummet "For Now"
Den danske sangerinde Kristina Reneé er åben for impulser, og hun følger sin mavefornemmelse, når det kommer til at lave musik. Hun vil ikke lade sig begrænse af dogmer, stilarter eller genrer. Hun ved, hvad hun vil, men hun går til sangskrivning og produktion med åbent sind og lader umiddelbarheden få råderum. Denne filosofi har indtil videre resulteret i debutminialbummet "For Now", som udkom til digital download den 23. april i år. Et album som tegner et nuanceret øjebliksbillede af, hvordan det er at være Kristina Renée lige nu. GAFFA har talt med den danske sangerinde om debutudspillet, og glæden ved at have frihed til at være singer/songwriter i bevægelse.
Kristina Renée er "singer/songwriter" i den forstand, at hun synger og skriver sine egne numre. Men betegnelsen er også misvisende, eller i al fald forsimplende. På albummet "For Now" sætter en elektronisk og afdæmpet kølig atmosfære dagsordenen. Idéen til lyden fik Kristina Renée efter at have spillet opvarmning for Jamie Woon i Store Vega.
"Jeg har lyttet meget til singer/songwriter-musik. Alting begynder jo også her i stuen med mig og min guitar. Jeg kan godt lide, at man har et solidt udgangspunkt i en god melodi og tekst, men at man derfra kan bygge noget op omkring det. Det elektroniske har nogle kvaliteter i forhold til at bygge små universer op omkring sangene. Jeg kan godt lide, hvis hver sang har sin egen lille verden."
Det elektroniske lydbillede er opstået i samarbejdet med Anders Dixen (Dokkedal/Dixen mm.). Samarbejdet med Dixen opstod efter, at han havde remixet et af Kristinas tidligere numre "Cover Up Your Eyes". Remixet fik Kristina til at se nye muligheder i sin egen musik. "Det var en øjenåbner for mig at finde ud af, at man også kan lave musik på den måde. Det virkede helt vildt på mig. Jeg vil dog ikke slå mig fast på kun at lave musik som på "For Now". Pladen bliver sikkert noget helt andet."
Det kølige og til tider distancerede lydbillede på "For Now" får modspil af et stærkt nærvær i vokalen, som fortæller personlige fortællinger. Ofte om ting, der gør ondt. Kontraster og skævheder i musik tiltaler Kristina. "Der må meget gerne være sammenhæng mellem lydbillede og tekstunivers, men samtidig må det gerne kradse lidt. Der må godt være noget, som skærer lidt i ørerne, så det ikke er sådan et tæppe, man bliver pakket ind i. Der må godt være noget, som får lytteren til at vågne op."
Læs et længere interview i GAFFAs artikelsektion.