Den produktive multimusiker og forfatter med mere runder et skarpt hjørne i dag
Den særdeles produktive sanger, sangskriver, musiker, forfatter med mere Martin Hall fylder i dag 50 år.
Martin Hall albumdebuterede i 1981 i front for post-punk-gruppen Ballet Mécanique på albummet "The Icecold Waters of the Egocentric Calculation" og har gennem årene medvirket på cirka 100 pladeudgivelser, skabt teaterstykker og udstilinger, haft en lille rolle i storfilmen "Flammen og Citronen", været dommer i talentshowet "Talent 2008" og udgivet en række bøger af både skøn- og faglitterær karakter. Gennem hele sin karriere har han været kendt for kunstnerisk kompromisløshed, som har resulteret i både flotte og kritiske anmeldelser og et trofast kultpublikum, men til gengæld kun har givet få salgssucceser.
Martin Hall er født i København, blev som tiårig optaget på Københavns Klaver- og Musikkonservatorium og dannede som 16-årig post-punk-gruppen Identity, som kort efter skiftede navn til Ballet Mécanique. Gruppens debutalbum "The Icecold Waters of the Egocentric Calculation" fra 1981 figurerer på Politikens Rockleksikons liste over 50 vigtige danske rockplader gennem tiden, ligesom Martin Halls soloalbum "Random Hold" fra 1996 gør. Sideløbende med Ballet Mécanique var Hall med til at danne den indflydelsesrige post-punk-gruppe Before, hvor Hall spillede guitar og synthesizer i perioden 1980-81.
Ballet Mécanique gik i opløsning i 1982, og Hall fortsatte herefter i gruppen Under For, som udgav albummet "Apparently All The Same" i 1984, inden han gik solo og solodebuterede med albummet "Relief" i 1985. Allerede i 1986 proklamerede han – som 23-årig – afslutningen på sin karriere og trak sig tilbage med albummet "Cutting Through – The Final Recordings". Karrierestoppet holdt i to år, inden Hall vendte tilbage i 1988 med det mere poporienterede album "Presence", hvorfra singlen "Beat of the Drum" blev årets mest spillede danske single på radiostationen The Voice.
Kommercielt selvmord gav Grammy-nominering
I 1990 overraskede Martin Hall ved at udgive albummet "The Rainbow Theatre", indspillet med den pensionerede, helt uskolede amatørsangerinde Irma Victoria (1923-2000), der med pivfalsk stemmeføring og kraftig dansk accent fremførte en række dybt alvorlige sange. Albummet blev i GAFFA kaldt et "gennemført kommercielt selvmord", men blev alligevel Dansk Grammy-nomineret og har siden fået kultstatus. Hall har senere udtalt, at han mener, nomineringen skyldtes, at musikbranchen ville se, om Irma Victoria rent faktisk fandtes i virkeligheden. Irma Victoria tabte dog til Hanne Boel, som Hall senere kom til at arbejde sammen med, og reglerne for Dansk Grammy-nominering blev herefter lavet om for at undgå en lignende episode.
I 1993 udgav Martin Hall det poporienterede album "A Touch of Excellence", der blandt andet indeholdt "Strange Delight", et af hans få radiohits, og året efter udkom endnu et album med Irma Victoria, det ganske dystre "Phantasmagoria".
I 1996 udsendte Martin Hall det meget roste, afdæmpede album "Random Hold", og samme år indledte han et sangskriversamarbejde med Hanne Boel på hendes album "Silent Violence". Det fortsatte på albummene "Need" (1998) og "Boel & Hall" (2000), hvoraf især "Silent Violence" og "Boel & Hall" blev solide salgssucceser. Herefter skrev Martin Hall sange med Caroline Henderson på hendes album "Naos" (2002). Inden da havde Hall i 1999 fået endnu et radiohit med "Burning Sugar" fra albummet "Adapter".
Storfilm og talentshow
I 2003 udsendte Martin Hall albummet "Music Hall" med en række kvindelige gæstesolister, blandt andre Billie Koppel, Aud Wilken og Lise Westzynthius, og året efter kom "Das Mechanische Klavier" med sange fremført af den klassisk uddannede mezzosopran Andrea Pellegrini.
I 2008 havde Hall en lille rolle som nazist i Ole Christian Madsens storfilm "Flammen og Citronen", og samme år deltog den ellers ikke særlig folkelige Hall til manges overraskelse som dommer i talentshowet "Talent 2008" sammen med Zentropa-direktør Peter Aalbæk Jensen og musicalkunstneren Julie Steincke. Han udgav en bog om arbejdet med talentshowet, "Vægtløs mand under truende sky", og har siden udtalt, at han brugte hele sit dommerhonorar på at indspille det roste album "Hospital Cafeterias" (2009), som ikke har solgt særligt meget, men som han selv betragter som et af sine hovedværker.
I 2012 udgav Martin Hall albummet "If Power Asks Why" med sange fremført af førnævnte mezzosopran Andrea Pellegrini og den klassiske pianist Tanja Zapolski. I april 2013 udsendte han et nyt soloalbum, det afdæmpede og meget roste "Phasewide, Exit Signs".
Martin Hall har gennem årene flittigt deltaget i den offfentlige debat. I 2006 var han klummeskribent i gratisavisen Dato, og siden 2011 har han været tilknyttet DR2 Smagsdommerne. Siden 2007 har han desuden med jævne mellemrum skrevet artikler til GAFFA.
Martin Hall har også haft en længere karriere som forfatter. Han debuterede i 1983 med den eksperimenterede prosabog "Genopbyggelsen er større end selve skabelsen" og har siden udgivet både romaner, essaysamlinger, prosadigte, kortprosa med mere. Han er blandt andet kendt for den 700 sider lange roman "Den Sidste Romantiker" fra 2005 og udgav senest den anmelderroste bog "Nostatic!" i oktober 2012, en essaysamling om punk, postpunk, goth, new romantic, industrial og spoken word. Hall fortæller selv om bogen ved et foredrag på Aarhus Hovedbibliotek torsdag den 16. maj klokken 16.30. Læs mere om bogen her.
Martin Hall har også arbejdet med scenekunst og installationskunst, og i 2006 skrev han musikken til kunstmuseet Aros' udstilling "Racing Cars", der blev set af mere end 100.000 mennesker.
Martin Hall har dette forår givet flere af sine sjældne koncerter, og han kan opleves lørdag den 4. maj på Kulturværftet i Helsingør og fredag den 10. maj på Kulturmaskinen i Odense. For sidstnævnte koncerts vedkommende i øvrigt til kun 50 kroner, hvis man tilmelder sig koncerten på Facebook. Find billetter via GAFFA Live.
Hør en playliste med nogle af Martin Halls bedste numre på Spotify eller WiMP
Se videoen til Martin Halls nye sang "Muted Cries":