Nyhed

Yoav: "Jeg ville have fuld kontrol"

Den israelskfødte sydafrikaner er klar med et nyt album, der bliver hans tredje i rækken. GAFFA mødte ham til en snak om indspilningen af de nye sange og hans forhold til Danmark.

I år 2008 fik værterne på radioprogrammet "De Sorte Spejdere" en vis forkærlighed for den sydafrikanske sanger Yoav. Værternes eksponering af artisten gav ham et gennembrud på den danske musikscene lang tid før, han blev kendt i sit eget hjemland. Herhjemme var det især sangen "Club Thing" fra debutalbummet "Charmed & Strange", som hittede. Siden da har Yoav udgivet albummet "A Foolproof Escape Plan" og udkommer den 2. september i år med sit tredje album "Blood Vine". I forbindelse med den aktuelle udgivelse har Yoav igen været på besøg i Danmark, som han har et helt særligt forhold til.

Du har for nylig givet koncert til blandt andet Stella Polaris her i Danmark. Hvordan var det at være tilbage foran det danske publikum?
– Det var fantastisk! Showet i København var en af de største menneskemængder, jeg har spillet for, og så fik jeg også spillet nogle nye numre. Så det føltes rigtig godt at være tilbage.

Du har været i Danmark i nogle uger nu. Hvad har du beskæftiget dig med?
– Jeg skulle spille til Stella Polaris, og så har jeg også en festival, som jeg skal spille til om et par uger (Wonderfestiwall, har fundet sted, når dette læses, red.). Og så manglede jeg et sted, hvor jeg kunne øve, da jeg har rejst rundt i Asien de sidste to måneder. Så jeg har boet hos en ven i København imellem mine shows, og derefter skal jeg på tour igen. Jeg skal igennem hele Europa og Sydafrika i løbet af i år, og til næste år tager jeg så igen til Europa og Canada.


Du nævnte, at du har flere venner i Danmark, og du har spillet en del koncerter her igennem din karriere. Hvad er dit forhold til Danmark?
– Danmark var det første sted, som opdagede min musik, før min plade udkom takket være radioprogrammet "De Sorte Spejdere", som var virkelig gode ved mig. Og så fik mit debutalbum en virkelig god modtagelse her. Rundt om i verdenen har det været ret spredt, hvor folk tog min musik til sig, men Danmark var det første sted, og så har jeg gode forbindelser til forskellige musikere og mennesker her.

Når vi nu taler om danske musikere: Hører du selv til dansk musik?
– Altså, jeg er i gang med at lære det at kende. Jeg kan ikke engang huske, hvad de hed, men jeg hørte noget fantastisk dansk hiphop i går, som var virkelig godt. Jeg har tidligere lavet remix med Lulu Rouge, som er gode, og så har jeg det seneste stykke tid boet hos min ven, som spiller i Nephew (Kristian Riis, red.). De har nogle sange, som jeg godt kan lide.  

Et skridt i en ny retning
Har processen med at indspille dit nye album være anderledes fra dine seneste udgivelser?
– Ja! Både processen med at indspille og skrive har været anderledes. Det har været virkelig tidskrævende, og jeg kastede mig selv ud i processen på en helt anden måde end ved de to sidste album. Jeg skrev, lige så snart jeg havde tid. Selv når jeg var på tour med mit sidste album ("A Foolproof Escape Plan", red.). Når jeg ikke var på tour, rejste jeg rundt med min akustiske guitar og skrev. Da jeg så skulle indspille sangene, ville jeg have fuld kontrol og gøre det, når jeg havde tid. Så jeg fandt det her smukke studie på en vingård lige ved siden af det sted, jeg er vokset op i Cape Town. Der producerede jeg selv mit album, hvor jeg også selv har spillet alle instrumenter, skrevet alle sange og sunget alle vokaler. Det fyldte alt. Jeg kunne ikke gøre eller tænke på andet end det i et helt år. Da jeg var færdig, havde jeg virkelig brug for en detox.


Det må have været lidt af en oplevelse at indspille et album i et helt år alene?
– Til sidst var jeg virkeligt udbrændt, men det føltes virkelig godt. Jeg havde mulighed for at gøre tingene helt rigtigt og sørge for, at alle de rigtige beslutninger blev truffet. Nogle gange bliver du presset af forskellige årsager. Måske er det udgivelsesdatoen eller pladeselskabet, der siger, at du ikke må bruge flere penge. Jeg ville være i fuld kontrol, og det gjorde virkelig en forskel for mig. Jeg er virkelig stolt af albummet.

Hvordan har du det med at udgive et album, som du helt på egen hånd har skrevet, indspillet og produceret?
– Det er da lidt angstprovokerende. Jeg har en helt speciel følelse med det her album. Jeg ved ikke, om folk vil tage det til sig med det samme, men jeg håber, det kommer ud til dem på en eller anden måde. Det vil måske ikke brillere med det samme. Hvis det gør, ville det da være fantastisk, men jeg er lidt nysgerrig efter at se, hvor mange af mine fans, der er forblevet fans, og hvor mange der er gået videre til noget andet musik.

Musikere henviser ofte til deres album som deres børn. Var fødslen af "Blood Vine" hårdere end de sidste to?
– Der er ikke nogen af dem, der har været lette, men denne her har været rigtig hård med de mindste beslutninger på mine skuldre. Jeg vågnede op fra ret tydelige drømme, hvor jeg for eksempel har siddet og sagt, at vi blev nødt til at skrue vokalen op med én decibel på dét her nummer. Jeg kunne ikke rigtig slukke for tankerne, men på den samme side havde jeg den der "yes"-følelse, da jeg var færdig.


Du har tilføjet en masse nye instrumenter på dette album. Hvad var motivationen for det?
– Altså, det første album var udelukkende guitar. Det var ligesom "the thing" på det tidspunkt, fordi jeg lavede en masse loops og dj lyde med guitaren. Men jeg har egentlig ønsket at bevæge mig lidt væk fra det akustisk instrumentale. En af de ting, som jeg har arbejdet meget med er elektronisk musik. Jeg har brugt en masse forskellige pop- og elektroniske elementer og blandet det med guitar og mine egne sange.

The loop guy
Du har tidligere fået anerkendelse for at bruge loops, når du optræder, men nu har du udtalt, at det aldrig var meningen, at du skulle blive kendt som ham loop-fyren. Hvorfor?
– Det, jeg er bange for er at blive ham fyren med highhatten ved den ene fod, en harmonika og 10 andre instrumenter på samme tid. Jeg vil gerne være i kontakt med publikum og få mine tekster ud til dem. Så jeg er bekymret for at blive for teknisk med mine loops. Men der er sikkert stadig nogle, som ser mig som ham loop-fyren.

Så for de mennesker, der har planer om at se en af dine koncerter til efteråret, hvad kan de forvente at se?
– Jeg vil stadig lave et "one man"-show og bruge loops, når jeg optræder med mit gamle materiale, men med det nye materiale bruger jeg mange flere samples. Så det bliver et anderledes eksempel på, hvordan jeg lyder. Noget som jeg har arbejdet meget på, når jeg har øvet er at spille én sang ind i den næste, hvilket er en udfordring, når man er et "one man" band.


Har du nogle planer om at arbejde sammen med andre artister i den nærmeste fremtid?
– Ja, imens jeg har været her i Danmark, har jeg lavet et mix med dj Jean Von Baden og Mashti, der tidligere har lavet et mix på et af mine numre, som jeg syntes var rigtig godt. De jammede også med mig til Stella Polaris. Så skal jeg også lave noget sammen med min ven Kristian (Riis, red.) Vi har spillet en del sammen i studiet og skal lave et covernummer sammen. Derudover vil der forhåbentlig blive noget samarbejde med Lulu Rouge, der gerne vil lave et helt nyt nummer sammen med mig.  

 

ANNONCE