Beatpoeten og rapperen fortæller om deres fælles nye album
Beatpoeten Claus Høxbroe og rapperen Stik Op har netop udgivet deres fælles album "Lobbyarbejde". I den forbindelse har vi fået dem til at gennemgå albummet, sang for sang. Læs deres beretning nedenfor.
På bagsædet
Den røde tråd på pladen er blandingen af rap og beatpoesi, og "På bagsædet" tog udgangspunkt i et af Høxbroes digte om en særdeles fornem taxatur sammen med en ung dame. Et mix af alkohol, joints og lidt forår førte til en dag med taxature frem og tilbage gennem byen mellem to lejligheder - ren tiltrækning af livet, hinanden og situationen. Stik Op leverer omkvædet, der beskriver den intime stemning, der kan opstå i en taxakabine, når byen omkring én bliver lukket helt ude.
Dagen derpå
Tømmermændsfortællinger er klassiske i både raptekster og beatpoesi-digte, hvor skriften udspringer af det levede liv med sin del branderter til tider. Vi ville gerne væk fra at klynke over tømmermændene og i stedet prøve at beskrive, hvor syret dagen derpå kan lyde, føles og se ud.
Linje C
Vi er vokset op i den samme københavnske forstad, hvor s-togets Linje C var den vigtigste forbindelse til både nabobyerne og ikke mindst København. Som barn var togturene næsten altid forbundet med noget nyt og spændende, men det var også her, vi senere stødte på forskellige sørgelige skæbner fra barndomsbyen, der af forskellige grunde valgte ruten mod afgrunden. Det var både unge psykisk syge og misbrugere, og de gamle smadrede røde S-tog gjorde ikke scenariet smukkere. Både rapteksten og beat-digtet er skrevet ud fra konkrete oplevelser, og Høxbroes digt er også at finde i en af hans digtsamlinger under titlen "Martin".
Ruiner
Nummeret er en omgang melankolske barndomsminder om bl.a. kedsomhed, slåskampe, forliste forhold og bolde der aldrig kom ned fra taget. Vi har begge en vis tendens til at dyrke det mørke og melankolske i vores tekster, men på samme tid handler nummeret også om at komme videre og kigge tilbage, velvidende om sin fortid og hvor man kommer fra.
Herreværelset
I Høxbroes skriveværksted, der minder om et herreværelse fra start 1900-tallet, står og hænger der over 100 udstoppede dyr side om side med Chesterfield-møbler, en stokkesamling og malerier i guldrammer. Her opstod ideen til pladen med mørk rom i glassene, cigarer og til lyden af jazz. Vi har prøvet at sætte lyd til dette univers, som vi begge er svært glade ved, med nummeret "Herreværelset".
Gammelt nyt
"Gammelt nyt" er som det eneste nummer på pladen skåret efter en mere klassisk sangskabelon med vers, omkvæd og c-stykke. Teksterne er både et ordspil på modsætningen ny/gammel, men også en kærlig hilsen til personer, steder og begivenheder fra især Stik Ops liv.
Ordregn
En af de største arbejdsskader for både en rapper og en beatpoet er "konstant ord i hovedet", og det her er nummeret om at skrive på farten, som vi begge gør hele tiden. På den måde bliver digte og raptekster til, mens vi glider gennem byen eller landet i tog, taxa eller på gåben. Pladens hovedproducer Hasse Møller leverer nummerets guitarsolo i bedste 1980'er-stil.
Byen bag mig
Som mange af vores tekster afslører, elsker vi vores by København, men lige så vigtigt er det for os at tage væk engang imellem. Rapversene i nummeret går helt tæt på følelsen af udlængsel, mens de tre korte digte rapporterer fra to udenlandske metropoler og fra en togkupe på vej tilbage til den danske bag fire af pladens numre.
Bogen i skuffen
Vi er så heldige, at oplæsninger, koncerter og workshops bringer os godt rundt i landet. Det medfører, heldigvis, en del hotelovernatninger, hvor vi både får slappet af og også bliver inspireret og får arbejdet igennem. Høxbroe brugte det meste af 2012 på at bo på forskellige hoteller for at skrive digtsamlingen "Hvor kraverne vendes". Der hersker altid en mærkelig blanding af ambition og dovenskab, frihed og hjemve på hotelværelser, og vi drømmer om på et tidspunkt at skrive en fælles bog med arbejdstitlen "Bogen i skuffen", hvor alle tekster skal skrives på hotelværelser rundt omkring i Danmark eller verden.
Se det på mig
En af de ting, der binder rappen og beatpoesien sammen, er, at vores tekster altid tager udgangspunkt i noget, vi har set og oplevet. "Levet skrift" kalder beatpoeterne dette, og nummeret handler i den ånd om alt det, vi ser og tager med os videre i teksterne og i livet. Adam Ashtiani har produceret nummeret med trompet af Emil Jensen.
Jazzdage
"Jazzdage" er vores hyldest til alt, der dufter og smager af jazz. Vi er begge jazzfans, og især Høxbroes digt er en total indføring i alt, der har med jazz at gøre. Fra København til New Orleans, ind på jazzklubber og ud i jazzparader. Miloud Carl Sabri spiller trompet på nummeret, som der også er lavet en musikvideo til.
Se musikvideoen til "Jazzdage"nedenfor.
Claus Høxbroe er beatpoet, digter og forfatter, og siden debuten i 2006 har han udgivet syv digtsamlinger og læst op over 1000 gange i Danmark, England, Finland, Norge, Sverige og på Færøerne. Høxbroe har også udgivet en række plader i samarbejde med forskellige musikere, senest det anmelderroste album "Nøgne som nyfødte" med pianisten Oscar Gilbert.
I 2008 valgte Høxbroe at leve et år som hjemløs i Danmark for at søge inspiration på nye måder rundt omkring i landet. Året på landevejen kastede blandt andet to digtsamlinger, en lang række oplæsninger og nye venskaber af sig. Høxbroe blev tildelt Publikumsprisen på Poesiens Dag 2005, og i 2011 modtog han Dan Turèll Prisen.
Stik Op (Jakob Haahr-Pedersen) er en del af hiphopgrupperne Sphaeren, Koldfront og Ashtiani Drops, der hver for sig står bag anmelderroste plader, en lang række livekoncerter og et par mindre radiohits. Siden Stik Op og hans faste rapmakker Supardejen opnåede en tredjeplads til DM i Rap 1996 (med deltagelse fra blandt andre L.O.C., Ufo, Jøden og Clemens, der i øvrigt vandt), har han arbejdet med rap på forskellige måder.
Hans meritter tæller blandt andet medvirken på over 20 album, freestyle-gudstjenester, rapworkshops og undergrundshittet "Kbh.dk" sammen med Jokeren, der bygger på et sample fra det gamle Sods-nummer "Copenhagen". Stik Op er uddannet cand. mag. i retorik og har sammen med Claus Høxbroe udgivet et undervisningsforløb om sprog og rytme på forlaget Gyldendal Uddannelse.