Carsten Lykke forlader bandet efter en intens Facebook-debat med Henrik Marstal om synet på sexisme
Sangeren Carsten Lykke (til højre på billedet) oplyste til morgen, at han forlader ibens, som han har været forsanger i siden gruppens dannelse i 1993. Bruddet kommer få dage efter, at Lykke og ibens-bassist Henrik Marstal (til venstre) har været involveret i en ophedet Facebook-debat om sexisme sammen med blandt andre Jens Unmack. Her indtog Lykke og Marstal vidt forskellige positioner.
I en pressemeddelelse udtaler Lykke:
"Efter fem måneders tænkepause har jeg besluttet mig for at afbryde samarbejdet med ibens. Jeg stopper blandt andet samarbejdet, fordi jeg føler, at de forskelligheder, som i perioder har virket som en kreativ energi, nu har fået den modsatte effekt på mig. Jeg vil fortsat udgive musik under eget navn og fortsætter også i mit fritidsorkester Klubmester."
ibens udgav deres selvbetitlede debutalbum i 1997, hvorfra sange som "Ølstykke i November", "Solveig" og "Jeg Savner Min Blå Cykel" blev store hits. Albummet solgte 40.000 eksemplarer, og gruppens særkender var Carsten Lykkes bløde stemme og de naivistiske tekster.
Allerede året efter var der dog opbrud i ibens, da bassist Henrik Marstal forlod bandet under en del gensidig mudderkastning. Carsten Lykke og trommeslager Kristian Obling Høeg fortsatte med to nye medlemmer, Anders Heiberg (guitar, keyboard) og Glenny Staalbo (bas). Gruppen udsendte samme år albummet "Maskulin", der dog ikke blev en nær så stor succes som debuten, og bandet holdt derefter en længere pause. I 2005 vendte de tilbage i den oprindelige lineup og har siden udgivet et album og en ep samt holdt flere pauser. Seneste udgivelse er ep'en "Halvelektronisk" fra 2012.
Føler sig fri og lettet
GAFFA har fået en uddybende kommentar fra Carsten Lykke om årsagen til bruddet.
Skyldes bruddet de samme konflikter som i 1998, da Henrik forlod gruppen?
– Det var altså ikke Henrik, der forlod bandet i 1998, det var Kristian og mig, der ikke havde lyst at fortsætte sammen med ham. Nu er jeg jo ikke band-psykolog, så jeg kan ikke helt sige, om det er de samme uoverensstemmelser som i 1997. Der blev vi uvenner, her i 2014 har jeg bare fået nok af samarbejdet. Jeg er ikke sur eller noget, jeg føler mig bare fri og lettet og glæder mig til at lave musik uden at skulle forholde mig til ibens eller Henrik. Henrik og og jeg har tit forskellig opfattelse af, hvilke sange der er gode eller færdige, og hvad der er en god tekst. De diskussioner kan jo føre noget godt og uventet med sig, men de kan også gøre en træt og gøre, at man mister lysten til at spille musik, siger han og fortsætter:
– Der har også været noget helt lav-praktisk. Jeg bor i Nyborg og har børn der, og Henrik og Kristian bor i København, så det har ofte været lidt svært at mødes. Det kan sagens være, at vi bedre ville kunne bruge vores forskelle konstruktivt, hvis vi havde haft et par ugentlige møder i et øvelokale eller studie.
Heftig sexisme-debat
Som nævnt har Carsten Lykke og Henrik Marstal været impliceret i en heftig Facebook-debat om sexisme tidligere på måneden. Debatten tog sit udgangspunkt i, at Marstal kaldte musikbloggeren og reklamemanden Nikolaj Steen Møller sexist, fordi Møller har været en af bagmændene bag Oddsets tv-reklamer kendt for sloganet "Der er så meget, kvinder ikke forstår." Det fik flere til at forsvare Møller, blandt andre Jens Unmack, ligesom Carsten Lykke bakkede ham op og ved den lejlighed skrev følgende på Jens Unmacks Facebook-væg:
"Kære alle. Som medejer af ibens og som hovedansvarlig for ibens tekster vil jeg endnu engang gerne understrege, at jeg synes, at Marstal debatform og tone er så langt væk fra mit og ibens univers, som man overhovedet kan komme. Jeg synes faktisk, at Jens Unmack har spillet fairplay og på en venlig (næsten storebroragtig måde) forsøgte at få Marstal til at se sig selv lidt udefra. Det lykkedes desværre ikke."
Skyldes din exit fra ibens også din og Henriks uenighed i sexisme-debatten?
– Det var ikke det primære, for jeg har reelt ikke arbejdet samme med bandet i fem måneder, men man kan måske sige, at det var dråben, der fik bægeret til at flyde over. Henrik er jo helt klart den, der fylder mest i ibens lige nu, og til sidst blev uenighederne for store.
Hvad vil du så lave nu?
– Jeg er faktisk på vej med to soloplader, som jeg håber at udgive samtidig, til februar næste år. Den ene bliver sjov og den anden alvorlig. Jeg har tidligere forsøgt at fusionere de to udtryk, men jeg har fundet ud af, at de virker bedre hver for sig, og jeg kan bedre kæle for musikken, hvis jeg ikke skal tænke på at være sjov samtidig. Det humoristiske album bliver indspillet sammen med Oliver Zahle, og vi har allerede spillet nogle af sangene live.
Man har et standpunkt, til man tager et nyt
Vi har også fået en kommentar fra Henrik Marstal om, hvordan han har oplevet bruddet:
– ibens har gennem de senere år været noget, vi foretog os engang imellem, fordi vi havde det godt med stadig at lave musik sammen, og fordi vi havde et fælles ønske om at jagte noget unikt. Vi havde en del materiale liggende til et nyt album, men Carsten meldte allerede før jul ud, at han ikke mente, det var stærkt nok til en udgivelse. Det var vi desværre lidt uenige om. Og hvis et band hele tiden er nødt til at begynde forfra, er det klart, at det på sigt kan dræne energien. I går faldt jeg over det famøse citat fra Jens Otto Krag, der som socialdemokratisk statsminister sidst i 1960'erne kommenterede sit partis uventede fornyede samarbejde med SF med ordene: "Man har et standpunkt, til man tager et nyt". Det er nogle ord, der måske kan være gode at minde os selv om en dag.
Hvad med den ophedede sexisme-diskussion, har den også spillet ind?
– Nej, diskussionen omkring sexisme har ikke så meget med sagen at gøre her, for det er ikke noget, Carsten og jeg nogensinde har diskuteret.
Hvordan ser ibens' fremtid ud nu? Vil I fortsætte med en ny sanger, eller hvad?
– Det er et godt spørgsmål, som jeg dog vil mene lige nu er komplet kontrafaktisk. Kristian og jeg fik en mail fra Carsten i går, så det har vi slet ikke nået at tage stilling til.
Se ibens anno 1997 fremføre hittet "Ølstykke i November":