Nyhed

Vinyl-anmeldelse: Sex, drugs & rock ’n’ roll – og masser af det

Afsnit 1: Scorsese og Jaggers musik-serie starter lovende

Første afsnit af Mick Jagger og Martin Scorseses stort anlagte serie om musikmiljøet i 70'ernes New York er ikke bare enhver musikfans våde drøm – de fleste filmelskere vil også være stillet tilfredse efter det næsten to timer lange pilotafsnit, der er mesterligt instrueret af Scorsese selv.

Vi møder pladeselskabsbossen Richie Finestra (Bobby Canavale), der er ved at påbegynde sit frie fald fra magtens tinder, idet hans pladeselskab er ved at smuldre, samtidig med at den rockdominerede musikscene udfordres af nye bølger som punk og disko. Og så var der lige den der aftale med Led Zeppelin, der gik i vasken. Stor applaus til Chrostopher Mosers portræt af bandets manager, Peter Grant, der sørger for at tilføre dramaet en pæn portion humor. Også Mick Jaggers søn, James Jagger gør en god figur som punkeren Kip Stevens i front for det fiktive band Nasty Bits.

Afsnittet emmer af kærlighed til perioden og musikken, og der dvæles længe ved sekvenserne, hvor der optrædes eller indspilles. Skuespillerne leverer pragtpræstationer i det stemningsmættede 70'er-miljø, hvor der ikke altid er det store skel mellem magtspillet i musikverdenen og de mafiametoder, Scorsese så ofte har skildret i sine gangsterfilm. Film, der i øvrigt raskt henvises til i Vinyl.

Der er ikke sparet på noget, og ud over et særdeles stærkt hold skuespillere, en formidabel lydside og en umanerlig flot produktion byder serien også på stærk dialog, humor og drama. Vi introduceres til interessante sidehistorier og bikarakterer, hvis udvikling det skal blive spændende at følge i de kommende uger, hvor det vil vise sig, om det tårnhøje niveau kan holdes.

Første afsnit lover i hvert fald mere end godt for aftenunderholdningen de kommende ni mandage.

Fem stjerner

"Vinyl" kan ses på HBO Nordic, nyt afsnit hver mandag