"Der er et behov for denne type events"
Lørdag den 27. maj fandt den første Engage Festival sted, på Refshaleøen i København. En festival, der har til formål at sætte fokus på danske veteraner og samle penge ind til disse. På programmet fandt man Sort Sol (billedet), Magtens Korridorer, Dúné, KrebsFalch, Mads Langer og Sko/Torp, hvor sidstnævnte i sidste øjeblik erstattede en sygdomsramt Fallulah.
Dagen efter dagen derpå har vi talt med festivalleder og initiativtager Jeppe Michael Jensen om, hvordan han selv synes, festivalen gik.
– Det er svært at få armene ned. Jeg synes, det er gået fantastisk. Vejret var fremragende, musikken var fed, publikum var i godt humør, og afviklingen gik helt, som den skulle. Jeg er meget stolt af mit team.
Hvor mange billetter fik I solgt?
– Cirka 6000.
Giver festivalen så overskud?
– Nej, det tror jeg ikke. Om den løber rundt eller kommer til at give et mindre underskud, ved vi først om en måned. Det afhænger helt af salget af mad- og drikkevarer.
Kommer festivalen tilbage næste år?
– Ja, helt sikkert.
Måske ligefrem flere steder?
– Det ved vi først, når vi har styr på, hvem vi kan få af sponsorer og samarbejdspartnere. Men vi er klar til at gøre Engage Festival så stor som muligt. Der er et behov for denne type events.
Der var nogle tekniske problemer under Dúnés koncert, hvor de måtte holde en pause på tre kvarter. Hvis ansvar var det, Dúnés folk eller jeres?
– Det har vi ikke talt om endnu.
I har fået nogle klager på Facebook over, at der ikke var en vandpost på pladsen, og der var jo varmt. Og en vandflaske kostede 25 kroner.
– Der var gratis vand ved scenen, det var en del af vores beredskabsplan, at vi havde 2000 liter vand. Men økonomien ved sådanne festivaler afhænger af, at vi sælger rigeligt med mad og drikkevarer. Og 25 kroner er prisen alle steder. Men vi har sendt spørgeskemaer ud til alle festivalens deltagere, og den feedback vil vi bruge i vores videre evaluering.