GAFFA.dk – alt om musik
Nephew har netop udgivet tre nye sange, som de har samlet på udgivelsen Vinter – i – Ring. Hør nedenfor de tre nye numre – bandets første nye musik i mere end fem år.
De nye sange er den storladne og syng-med-venlige "Amsterdam”, den mere eftertænksomme ”At dø er at rejse” samt Nephews nyfortolkning af den over 200 år gamle aftensalme ”Sig månen langsomt hæver”. På alle tre sange medvirker gruppens nye medlem Marie Højlund på vokal, både på kor og på de to sidstnævnte også som duetpartner med Simon Kvamm.
LÆS OGSÅ: Vinterskud i mudder – anmeldelse af Nephews Vinter – i – Ring
”Vinter – i – Ring” er første udgivelse fra Nephew siden det platinsælgende album ”Hjertestarter” fra efteråret 2012. Efter at have turneret med sangene herfra trak bandet i 2014 stikket på ubestemt tid. Keyboardspiller Rene Thalund og guitarist Kristian Riis dannede producer-duoen True Nord med en række samarbejdspartnere fra ind- og udland, og Simon Kvamm vendte først tilbage til duoen De Eneste To med Peter Sommer, inden han kastede sig ud som solist og senere musikleverandør til teaterkoncerten ”Lyden af de skuldre vi står på” på Aarhus Teater i 2017. Da han i denne forbindelse mødte den aarhusianske sangskriver og producer Marie Højlund, fødtes en idé:
”Nephew er på én gang en fast enhed med uforanderlig stil, men samtidig et kollektiv, der er åbent for nye input og udtryk. Og pludselig hørte jeg bare for mig, hvordan Nephew ville lyde mere Nephew’sk end nogensinde med Maries vokal som en del af universet,” forklarer Simon Kvamm.
LÆS OGSÅ: Kvamm & Co. skaber elektronisk nationalfølelse (anmeldelse af teaterkoncerten Lyden af de skuldre vi står på)
En vis mængde ærefrygt
Marie Højlund, der i første halvdel af 00'erne var en del af indiepopbandet Tiger Tunes, og som i en årrække har været frontfigur i den eksperimenterende elektropopgruppe Marybell Katastrophy, siger om sin nye rolle som medlem af et af Danmarks største bands siden årtusindskiftet:
“Vi gik sådan set bare i gang med at spille, første gang vi mødtes, så musikken og kollektivet har fra første dag været altafgørende for vores beslutning om at stævne ud sammen. Det skaber naturligvis en vis mængde ærefrygt og nervøsitet at stige ombord på en supertanker, men når kernen i det hele føles så rigtig både menneskeligt og musikalsk, så forekommer alt det uden om pludselig ikke så overvældende.”
Elektrorockerne meddelte i oktober, at de ville vende tilbage igen i 2018 og offentliggjorde i samme omgang to koncerter i Jyske Bank Boxen fredag den 5. oktober og Royal Arena lørdag den 6. oktober 2018. De to shows blev meget hurtigt udsolgt, og siden offentliggjorde gruppen festivalkoncerter på Roskildes Orange Scene og Smukfests Bøgescene samt intimkoncerter i udlandet.
LÆS OGSÅ: Electronica på jysk – anmeldelse af True Nords album N+
Om de nye sange udtaler Simon Kvamm:
Amsterdam:
En storladen sang med vind i håret og knyttede næver mod himlen. Handler om udlængsel. ”First world udlængsel”, hvor man kan savne at se San Francisco eller Paris by night, sat overfor ”Third world udlængsel”, som vel må siges at være på et noget mindre forkælet niveau. Da vi opbyggede omkvædet med Maries slavisk inspirerede vokal sammen med det karakteristiske Nephew-mandskor, var den der bare.
At dø er at rejse:
Det tætteste, jeg kommer på at have skrevet en salme. Én af de der melodier, der bare er blevet ved at vende tilbage. Handler om, hvad der mon sker, når alting stopper, og hvordan jeg håber, at dét at dø er ligesom at rejse. På en eller anden måde står den på skuldrene af vores egen 14 år gamle sang ”Worst/ Best Case Scenario”.
Sig månen langsomt hæver:
En virkelig smuk og dyster aftensalme skrevet i 1783. Faktisk er den oprindelig tysk og hed ”Der Mond ist aufgegangen”, så vi har forsøgt at inkorporere lidt tysk i omkvædet. Denne indspilning er første gang, vi har lavet et ”one-take”, hvilket vil sige, at dét, man hører, er alle i bandet, der spiller på én gang i samme rum.