Nyhed

AiaSound-talsmand: Vi er lykkelige over den modtagelse, vi fik i år

Arrangører er optimistiske efter årets udgave af den københavnske festival

Sidste weekend løb den københavnske festival AiaSound af stablen for anden gang, efter at være blevet lanceret sidste år under navnet ØreSound.

Festivalen har fået en særdeles vanskelig økonomisk start, men er nu tilbage på rette spor efter årets vel overståede festival på Amager.

I al fald hvis man skal festivalens talsmand og medgrundlægger Frederik Kjærgaard, som har indvilliget i at evaluere den just overståede festival sammen med GAFFA.

Her er ikke mange konkrete svar i forhold til antallet og solgte billetter - inklusive de livstidsbilletter, som blev sat i salg forud for festivalen.

Til gengæld er der masser af optimisme i forhold til fremtiden for festivalen, som har en formuleret ambition om både at blive Københavns største og satse på en bæredygtig profil.

Hvordan gik billetsalget? Hvor mange var i salg, og hvor mange blev rent faktisk solgt?

Billetsalget gik helt igennem fantastisk op til festivalens afvikling, hvor vi så en enorm efterspørgsel omkring AiaSound. Ud fra det totale gæsteantal er der kun blevet givet et begrænset antal billetter til strategiske samarbejdspartnere, konkurrencer med mere – vi er lykkelige over den modtagelse, AiaSound fik i år.

Seje frivillige

I er blevet kritiseret for at være meget lidt konkrete i forhold til jeres påståede fokus på bæredygtighed - vil du forklare, hvilke tiltag, der konkret er gjort i år på den front?

AiaSounds fokus på bæredygtighed ligger inden for hele ESG-skalaen (Environmental, Social & Governance), hvor vi sammen med vores samarbejdspartnere arbejder med ambition og modus operandi om altid at være klogere og bedre ”i morgen” end vi var ”i går”.

Dette skal forstås således, at vi anser festivalpladsen som et lukket økosystem og infrastruktur, hvor der er en unik mulighed for at teste og afprøve forskellige bæredygtighedskoncepter, initiativer og tiltag med mulighed for at blive klogere på erfaringer, data og resultater omkring effekten af de forskellige tiltag.

I dette lukkede testmiljø er det tilladt at fejle og mislykkes - med formålet at blive klogere på erfaringer og data, og modsat have en unik mulighed for at fremhæve initiativer, som lykkes.

I år har vi haft stort fokus på affaldssortering, nudging og social bæredygtighed.
Hos vores ressource- og renovationsafdeling har vi haft specifikt ét spændende projekt/tiltag, som er gået ud over al forventning. Dette tiltag var at indføre digital pant på adskillige fraktioner sammen med vores samarbejdspartner, Graitor.

Her ville gæsten kunne indlevere alt fra sugerør, ølkufferter og kapsler til madpapir, shotsrør og genopvaskelige kopper og modtage digital pant, som kunne bruges på fordele og treats både på festivalpladsen og i den ”virkelige verden”. Resultatet af dette samarbejde beskriver vi selv som banebrydende, og vi håber at kunne inspirere andre festivaler og koncertpladser til at kigge samme vej.

Det næste tiltag vi kørte som pilotprojekt, er den tyske Angsa Robotics, som er en stor robotstøvsuger, der er udstyret med AI-teknologi til at kunne opsamlet mindre fraktioner som kapsler og cigaretskodder i parker og på koncert-/festivalpladser. I dette tilfælde blev der indhentet spændende og brugbare erfaringer og data, som kunne fremskynde videreudviklingen af robotten.

Til sidst vil vi gerne fremhæve et socialt bæredygtighedsprojekt, som vi er enormt stolte af at have lavet i samarbejde med organisationen Boss Ladies. Dette tiltag gik ud på, at vi ville gøre op med stereotyperne og normerne omkring at event- og festivalbranchen i høj grad er besat af det mandlige køn.

Derfor valgte vi, at store dele af festivalen skulle designes, projektledes og opbygges af super seje kvinder. Resultaterne taler her for sig selv: Boss Ladies og deres seje frivillige endte med at skabe en helt igennem magisk plads, som vi i disse dage får stor ros for og som har endt med at være et bærende element i det atmosfæriske udtryk.

Kommet for at blive

Tidligere på året lancerede i livstidsbilletter til festivalen. Hvor mange af dem har I solgt på nuværende tidspunkt?

Det er vigtigt at pointere, at NFT’erne er en ting for sig selv lavet i et samarbejde, hvortil evighedsbilletterne medfølger. Da AiaSound ikke er en NFT-platform, men blot en samarbejdspartner, kommenterer vi ikke yderligere på dette, da vi ikke er dataholder.

I gik ind til årets festival med et betragteligt underskud på budgettet - hvad er status p.t., rent økonomisk?

Det er ikke billigt at starte en festival op - specielt ikke med AiaSounds ambitionsniveau. Ambitionen er at blive Københavns største musikfestival, og vi er opmærksomme på, at det ikke sker fra den ene dag til den anden. Men med den fantastiske modtagelse og afvikling er festivalens økonomi stabil i år, og der hersker ingen tvivl: AiaSound er kommet for at blive.

LÆS OGSÅ: GALLERI: Se de bedste billeder fra AiaSound 2022

ANNONCE