Nyhed

Countrystjernen Tami Neilson talte dunder mod patriarkatet til GAFFA Artist Talk på Tønder Festival

REPORTAGE: Countrystjernen Tami Neilson talte dunder mod patriarkatet til GAFFA Artist Talk på Tønder Festival

Ligesom i 2019 har GAFFA også i år stået for en række artist talks på Tønder Festival, med henholdsvis Madrugada, Lars Lilholt og Tami Nielson. Konceptet går i al sin enkelhed ud på, at kunstnerne bliver interviewet af en GAFFA-skribent på scenen i det intime Pumpehuset, og publikum kan også stille spørgsmål.

Tredje og sidste artist talk finder sted fredag eftermiddag med countrysangeren og -sangskriveren Tami Neilson, der skal spille på Open Air-scenen lørdag aften, men allerede har haft snigpremiere på festivalen, idet hun torsdag aften blev hyret ind som afløser for sygdomsramte Irish Mythen med kort frist.

Tami Neilson har tidligere spillet på Tønder i både 2017 og 2018 og er altså så at sige ven af huset. Ud over at være en fremragende sanger og sangskriver har Neilson også masser af historier at fortælle og mange markante holdninger, så GAFFAs Lisa Reschefski har ikke det mindste problem med at få gang i samtalen. Canadisk opvoksede, nu New Zealand-bosatte Neilson har tilbragt sin barn- og ungdom i en omrejsende musikerfamilie, The Neilsons, der blandt andet har varmet op for Johnny Cash, så hun har fået musikken ind med modermælken, men hun har også set dens mindre glamourøse sider fra en tidlig alder, fortæller hun. Blandt andet hvordan countrystjernen Kitty Wells, den første kvindelige af slagsen, før Dolly Parton, ikke havde spor glamourøse forhold, når hun ikke var på scenen.

I det hele taget er behandlingen af kvinder, både i livet i almindelighed, i musikbranchen i særdeleshed og ikke mindst i countryverdenen et emne, der ligger Tami Neilson meget på sinde, og hun har skrevet talrige sange om det. Hun fortæller med harme, hvordan en indflydelsesrig musikbrancheperson så sent som i 2015 i et branchemagasin fortalte, at hvis man ville have succes med at drive en countryradio, skulle man lade være med at spille kvinder, og slet ikke to kvinder i træk. I 2021 bliver der ifølge Neilson stadig kun spillet 13 procent kvinder på amerikanske countryradioer.

Vi får også historien om, hvordan hun fik selveste Willie Nelson til at synge duet med hende på hendes seneste album på den rørende sang ”Beyond the Stars” til Neilsons afdøde far – det var en kontakt, der opstod under lockdown, hvor Neilson optrådte til en online-udgave af Nelsons årlige musikfestival på sin ranch, hvorefter en kvinde ved navn Annie begyndte at følge Neilson på Twitter og rose hende. Først lang tid senere fandt Neilson ud af, at det var Willie Nelsons kone. Herefter fremfører Tami Neilson sangen med sin bror Jay på guitar og Willie Nelson-associerende vokal. Det udløser begejstrede klapsalver.

En tilhører spørger Neilson om, hvordan hun havde det med at forlade Canada og flytte til New Zealand på den anden side af jorden. Det var kærligheden, der trak, men Neilson skulle genstarte sin karriere fra scratch, og det holdt hårdt, for New Zealand er modsat Canada og USA kendt for ”the tall poppy syndrome”, deres svar på janteloven, hvor folk, der stikker for hovedet for langt frem, får det kappet af, billedligt talt. Det lykkedes dog at bryde igennem også i New Zealand, og for Tami Neilson kom beviset, da hun modtog musikprisen Silver Scroll Award, hvor vinderen kåres af andre musikere.

Tami Neilson giver endnu en sang live med sin bror, denne gang den feministiske kampsang ”Baby You’re a Gun” inspireret af Dolly Partons selvbiografi, og det udløser endnu engang højlydte klapsalver. Mon ikke der bliver tætpakket foran Open Air-scenen, når hun går på lørdag klokken 19?

 

 

ANNONCE