Ustabile Emil holdt rodet eftermiddagsfest med internationale stjerner

Emil Stabil med gæster, Roskilde Festival, Arena

Anmeldt af Jaspar Bang Jørgensen | GAFFA

Arkivfoto

Hvor skal jeg starte? I det mindste har jeg – modsat folkene bag dagens koncert – styr på, hvornår jeg skal stoppe. Da Emil Stabil og resten af holdet bag Lil Label for et par år tilbage brød igennem med "Er det en fugl", havde de nok ikke regnet med at spille på Arena i 2017. Der var da også linet op til et brag af en fest til eftermiddagskoncerten på sidstedagen for dette års Roskilde Festival. Gæstelisten bestod blandt andre af estiske Tommy Cash, den norske duo Sushi x Kobe og Amsterdam-sensationen Lil Kleine.

Til trods for at det nok ikke umiddelbart er det ideelle tidspunkt for en hiphopkoncert, var folk mødt talstærkt op, hvilket nok også blev hjulpet lidt på vej af vejret, der langt om længe havde klaret op. Kl. 14 gik der et hvidklædt pigekor på scenen og påbegyndte tonerne af en alternativ version af superhittet "Er det en fugl". Hvad der egentlig kunne have været en glimrende gimmick, blev dog afviklet noget rodet: Man kunne knap nok høre det ellers nydelige kor, og grundet tilsyneladende tekniske problemer kom Emil Stabil først på scenen et minuts tid efter, pigerne forvirrede havde forladt scenen igen. Den rodede start skulle vise sig at blive meget sigende for, hvordan koncerten videre forløb.Iklædt et blåt Hummel-træningssæt kickstartede Stabil i grunden koncerten udmærket med bangers som "Onsdag" og den meget grafiske "Swimming Pool" og fik da også vundet store dele af de fremmødte festivalsgæster over, da han delte en joint med nogle af de forreste tilskuere.

Hernæst begyndte den store kavalkade for alvor, da koncertens første gæst, Tommy Cash, blev kaldt på scenen. Den estiske rapper må siges at være en diametral modsætning af den legendariske countrymusiker, der har inspireret hans kunstnernavn. En meget spinkel mand med slikhår, afstumpet T-shirt og sitrende øjne udsatte Roskilde Festival for noget af en smaddersession. I en blanding af growl, trap og hardstyle gav den ranglede artist et moshpit-fyldt kvarter, man desværre ikke kommer til at glemme foreløbig.

Næste navn på programmet var Pattesutter. Manden med branchens hidtil mest ligeglade navn gjorde sit for at genoprette en behagelig stemning med sine to eneste hits "Madonna" og "Det Ka' Du Ik'", inden koncertens nærmest glemte hovedperson tilsluttede sig ham på scenen i en rodet duet. Showet tog endnu en underlig drejning, da den nu mindre påklædte kunstner bad om lov til at synge en føler og opfordrede folk til at tænde deres lightere. Imod forventning spillede Stabil i stedet endnu et ukendt, nummer med tung bas og efterlod publikum snotforvirrede med lysene tændt. Rapperen fik efterfølgende selskab af den tætte kollega og medsammensvorne Young Bong, der sammen spillede nogle af Lil Labels allertidligste numre samt Stabils megahit ”Er Det En Fugl”. De to har tydeligvis etableret en solid fanbase, der tog vel imod numrene til stor taknemlighed fra duoen. Dette var – så vidt jeg husker – det sidste, vi rent musikalsk så til hovednavnet.

Først spillede Lil Labels norske venner Sushi x Kobe et par numre i en session, der må betragtes som højst uoriginal med opfordring til blege, spinkle rappere i bar overkop, moshpits og råben til sange, de færreste kender til. Der skal dog uddeles roser for at have fået det efterfølgende navn med i koncertens line-up. Manden bag det internationale superhit ”Drank & Drugs”, Lil Kleine, kom vandrede arrogant på scenen i en champagne-rystende entré. Hollænderen fortsatte koncerten, hvor nordmændene slap med larm, basfyldte drop og fuldt smadder, men man skal ikke tage noget fra, at han i den grad kan få publikum til at hoppe taktfuldt sit hit.

"This song has changed my life and made me fucking rich.” Den unge musiker, der tydeligvis ikke er i tvivl om sin stigende succes og popularitet, havde sågar tilskrevet sig selv et lille kostumeskift og formentlig tilføjet et nummer eller to mere til sin del af sætlisten. Under alle omstændigheder var der simpelthen ikke tid til, at Emil Stabil selv kunne spille sit absolut største hit ”Allerede Is”. "Det er en kæmpe skandale fra Roskildes side af,” lød det fra en tydeligt frustreret rapper, da han kom ind og aflyste sidste del af koncerten.

Da Arenas konferencier kom på scenen og forklarede, at Lil Label var gået over tid, og at der skulle sættes op til et stort show til den efterfølgende Kellermensch-koncert, blev han skam også mødt af massive buh-råb og fingerrækken. Til trods for Emil Stabils ihærdige forsøg på at smide skylden over på festivalens egne arrangører kan denne antiklimatiske koncertafslutning ikke undgås at anses for en højst uprofessionel situation fra Stabils eget hold. Samlet set var koncerten også generelt set rodet sammensat, og undertegnede savnede i den grad en rød tråd og interaktion de internationale kunstnere imellem. Måske er det bare mig, der er blevet for gammel, for størstedelen af de unge fremmødte tilskuere labbede hitparaden i sig, men samlet set fungerede showet i højere grad som en række små koncerter i stedet for én stor koncert, og det fungerede ikke. Emil Stabil, det er tid til at komme ned.