Tricky
Fall to Pieces

Skitser, som rækker langt

Album / False Idols
Udgivelse D. 04.09.2020
Kristofer Hadodo

Oh Land synger på to sange, resten frontes af Marta Złakowska – en polsk sanger, som Tricky måtte finde, da han manglede en vokalist til et par live-datoer i hendes region. Den slags dristige træk er karakteristisk for Fall to Pieces. Der er helt sikkert sange her i traditionel forstand, men hvad der er masser af frem for alt, er skitser, ofte omkring to minutters grænsen; sange, der slutter pludseligt, sange, der fletter sig sammen med det næste nummer, sange, der ikke nødvendigvis har en begyndelse eller en slutning.

Den mest vellykkede skitse er den afbrudte "Hate This Pain". Her blandes et monotont klaver og en nøgen streng med et mantra, der hvæses skiftevis af Tricky og Marta: "I hate this fucking pain". Atmosfærisk. Og forbandet effektivt, da "Chills Me to the Bone", som sømløst tager over, vibrerer i gang med en subtil baslinje, suggestive synth-lyde og en klar stemme. "Fall Please", en af ​​mange singler fra albummet, fortsætter og øger tempoet yderligere med ekko fra 1990'ernes britiske klubscene.

Tilbage til Oh Land, der synger på den skæve og eksperimenterende "Running Off" og den tilbageholdende, næsten tøvende "I'm in the Doorway". Oh Land hørtes allerede på Tricky-pladerne Adrian Thaws fra 2014 og Skilled Mechanics fra 2016. Hendes vokal har en anden patos end Martas, og hun udgør en stærk kontrast til Tricky. Det giver pladen yderligere karakter.

Denne vinter venter en to måneders europaturné med en allerede udsolgt premiere på Hotel Cecil i København. At opleve Trickys nutidige materiale live er værd at se frem til.