Anastacia
Freak Of Nature

Anastacia: Freak Of Nature

Album / Epic / Sony Music
Udgivelse D. 26.11.2001
Sohail Hassan

Sidste års store overraskelse, dobbelt platin sælger og vinderen af en Danish Music Award for bedste nye udenlandske navn, den 27-årige tysk-irske amerikaner fra Chicago; Anastacia (Newkirk), er på banen med sit andet album. Ud over udstrålingen som super frisk rock-tøs i fræk hippiekluns (deraf titlen på det nye album) og nogle temmelig iørefaldende hits, var opmærsomheden fortjent, for hun besidder utvivlsomt en utroligt god sangstemme. Lad mig sige med det samme; Pladen rummer ikke en værdig opfølger til mega-hittet I'm Outta Love. Stilen er dog bevaret og leder stadig tankerne hen på Mothers Finest-agtig rock-funk med et moderne touch. Første single er ganske udmærkede Paid My Dues og titel-nummeret må være det, der kommer nærmest en uptempo opfølger til hendes forrige hits, men de når ikke samme højder, selvom det er ganske funky og dansabelt. På et enkelt nummer forsøger hun sig med en mere traditionel R&B produktion Why’d You Lie To Me og opnår pinagtig lighed med et middelmådigt boyband hit. Når det er sagt, må man til gengæld sige at albummets øvrige numre er ganske gode og velproducerede. De giver skiven en god helhed og gør den lyttevenlig. Albummet skulle være indspillet på kun to måneder og Anna har selv været med til at skrive mange af teksterne. Kompositionerne og arrangementerne er ganske poppede, så inkarnerede rock, funk eller R&B-fans har intet at hente her. Til gengæld vil fans af debut pladen ikke blive skuffet af denne opfølger. Det ser ud til, at det nye stjernfrø er begyndt at gro, og at Anastacia er kommet for at blive.