Negash Ali: Pakhuset, Århus (releaseparty)

Negash Ali, Pakhuset, Århus (releaseparty)

Anmeldt af Niels J. Schack Nørgaard | GAFFA

Negash Ali (*****)

Lørdag aften stod i familiært tegn, da den unge, århusianske rapper Negash Ali bød indenfor til releaseparty på sit anmelderroste debutalbum "Asmarino". Aftenens hovedperson virkede afslappet, og han brugte timerne op til koncerten på at hilse på de fremmødte, hvoraf han tydeligvis kendte størstedelen af de cirka 400 mennesker, der havde valgt at bruge lørdag aften på et godt pakket Studenterhus i Århus.

Selvsikker Negash
Negash Ali lagde før koncerten ikke skjul på, at han havde valgt et superenergisk sæt til aftenens show, som også bød på et par overraskelser undervejs. Flankeret af sin vanlige dj og producer, DJ Static, samt de to glimrende korsangere, Barbara og Temu, entrerede han på vanlig selvsikker vis til nummeret "Knockout", som kun er at finde på "Asmarino"-vinylen. Han fulgte op med "Higher Ground", hvor han på pladen som på scenen beviser, at han mestrer rap i dobbelttempo, og han slap glimrende fra aftenens vel største vokalmæssige udfordring.

Majors-overraskelse
Publikum var på Negash Alis side fra start af, og det inspirerede rapperen gennem hele koncerten, at de fremmødte var kommet for at holde en fest. Han leverede førstesinglen "We Get By" i vanlig sikker stil og fulgte op med en fortolkning af Justin Timberlakes "Sexyback", som egentlig fungerede fint og fik publikum med igen efter et lille dyk i entusiasme. Der var nu ikke noget at være bekymret for fra Negash Alis side, for han havde en trumf i ærmet, idet taget nærmest lettede, da han introducerede sin medrapper i supergruppen Majors, Nat Ill, til scenen. Her fyrede de op under "This Is How We Do" fra kvintettens 2008-udgivelse "Majors", og næste skæring, der skulle under kærlig behandling, var såmænd også hentet fra samme Majors-plade - nemlig Negash Alis solonummer "Troubled Young Man", der er ved at udvikle sig til en mindre undergrundsklassiker. I hvert fald dømt på reaktionerne blandt publikum, hvor genkendelsesglæden tydeligvis var stor.

En ægte banger
Ali vendte tilbage til sine eritreanske "Asmarino"-rødder med uptempotracket "Reach For The Sky", hvor korsangernes fornemme backing for alvor kom til udtryk, og fulgte op med "Gots To Go", som blev supertæt fremført af rapperen, selvom det ikke er det mest ophidsende nummer på albummet. Han sluttede aftenen af, som han startede den - nemlig med masser af energi og højspænding i nummeret "Feel The Heat", der vel bedst kan karakteriseres som en ægte banger. Negash Ali puttede the pedal to the medal, og den lidt over halve times lange koncert sluttede på toppen.

Bedst, når tempoet skrues en smule ned
GAFFAs udsendte har ved flere lejligheder hørt Negash Ali live og har altid syntes, at det faktisk klæder rapperen allerbedst, når han skruer tempoet ned med sin suveræne reflekterende stil. Der er fuld forståelse for, at han havde prioriteret et sæt med masser af gang i den, men det er ærgerligt, at tre af de stærkeste numre på "Asmarino", "Somewhere", "Let U Know" og "Stronger Now", blev ofret til fordel for de mere up-tempo-prægede produktioner. Derudover har denne skribent haft sin vel bedste Negash Ali-oplevelse til Århus Took It i 2007 på selvsamme spillested, hvor han havde medbragt bandet Boomblastaz - og det giver naturligvis et helt andet feel at have den form for livebacking.

I en klasse for sig
Negash Ali er som rapper rent teknisk i en klasse for sig. Hans mikrofonkontrol er uovertruffen, og hans selvsikkerhed og begejstring på scenen smitter af på alle tilstedeværende. Han gik på scenen for at give folk en fed oplevelse, fortalte han. Der var ingen tvivl om, at missionen lykkedes - og mere til. "Asmarino" er i dén grad på gaden.