Bonnie Prince Billy
Beware

Bonnie Prince Billy: Beware

Album / Playground Music
Udgivelse D. 16.03.2009
Finn P. Madsen

"I want to be your only friend / Is that scary? Åbningsreplikken fra Will Oldham på hans syvende album under kunstnernavnet Bonnie "Prince" Billy, Beware, lyder som en kærkommen invitation. Men den giver nu mere anledning til panderynker. Som titlen antyder: tag dig i agt. "Mørkets prins" har altid begået sig i psykens dystre lag. Trods sarkasmens uigennemskuelige veje er der dog smuttet lidt lys ind for at bløde op på til tider forpinte emner som uforløst kærlighed og en altopædende isolation. Sidst vi hørte fra Bonnie "Prince" Billy, var med den yderst opløftende Lie Down The In Light, hvor humørbarometeret var steget foruroligende voldsomt. På Beware omfavnes Will Oldham igen af kærlighedens uforsonlige arme. Hovedpersonen er på Heart's Arms blevet overmandet af sin egen hjælpeløshed: "With care from you / I get addicted to a man helpless and silent.". Bedre går det på You Don't Love Me, hvor det er bedre at blive accepteret af det modsatte køn end elsket: "You say you like my eyes only / Or just the way I snicker / Sometimes you like the smell of me / Or how my stomach jiggles / Even if the smell is liquor / But you don't love me". Will Oldham er en enspænder inden for alt-country-genren; en mand, der trods den amerikanske traditions snævre vej altid har forstået at forny sig for hvert album. Det gælder også på Beware. Detaljerigt tilføres de musikalske lag små skønhedssøgende vignetter som englekor, valsende violiner og nøje afmålte guitardetaljer. Bonnie "Prince" Billy formår stilsikkert at åbenbare sit eget lille univers på den mest mageløse måde.