Suspekt med flere: Tabu Records 10 Års Jubilæum, Store Vega, København

Suspekt med flere, Tabu Records 10 Års Jubilæum, Store Vega, København

Anmeldt af Kristian Nygaard | GAFFA

Når man er nået dertil, at man får teenagepiger til at iklæde sig T-shirts med skriften "Sut den op fra slap", så er man nået langt. Suspektdrengene har sat en ære i at være klamme proletar, Albertslund-forkæmpere, og aldrig har københavnerforstaden haft så stærkt et brand. Der må ligge potentielle turistmuligheder, når et propfyldt Vega samstemmigt med Bai-D og med omvendt v-tegn råber "Jeg er fra fucking Albertslund, din lorteluder!" En karruseltur i Tabus bagkatalog cementerede igen, hvem der har bukserne på i dansk rap, men der var lige én, der manglede for at holde bukserne helt oppe...

Forsoning eller bare høflighed?

Man kan ellers ikke klage over fremmødet til denne logeaften i Tabus selskab. Med hvide Tabu-bannere hængende ned fra loftet og et stærkt blodigt lys entrede Bai-D og Orgi-e lidt over ni fredag aften den store scene på Vega. De åbnede aggressivt op med "Tabu Kumpaner" fra debutskiven, og ligesom publikum skulle til at tage armene ned, fløj MC Clemens ind på scenen og gav den gas på to numre, hvoraf suset fra "Stive Soldater" nok vidnede om, at Suspekt musikalsk set er nået langt, siden de startede, men folks reaktion gav kuldegysninger.

Der har været rygter om intern uro i bandet omkring Troo.L.S, som har været mindre og mindre med til koncerterne. Da han på fjerde nummer, "Ingen Samvittighed" fra opsamlingsalbummet "Tabu Recz" kommer ind på scenen, er det ikke kun hash, det begynder at lugte af i Vega. Forsoning (hvis der da nogensinde har været nogen konflikt) lå nemlig også slet skjult bag de skæve smil og kram mellem Orgi-e, Bai-D og førnævnte Troo.L.S.

Nyt album på vej

Herefter kom vi igennem "Skudtæt", "Kender du typen?" og "Kinky Fætter", som igen illustrerede absurditeten ved deres succes. Pigerne skreg, og da en opkogt Orgi-e klædte af til wifebeater, så kogte salen endnu mere. Indimellem de gamle kendinge præsenterede Suspekt et helt nyt nummer, som vil være på gaden den 6. april, hvor de vil udgive nyt materiale. Et elektronisk uptempo nummer, som måske viser Suspekts nye form?

Orgi-e sætter tempoet ned og råber: "Det er på tide at tage det roligt!", og Jooks springer frem på scenen til dansk raps mest overlegne nummer til dato, "Rolig Rolig". Folk kan hele teksten, og da Tue Track går på scenen til sit vers, er den sjældne konstellation fuldført, og salen går amok.

Lidt kedelig reklamepause

Orgi-e og Troo.L.S fremførte et par af deres sublime numre fra "Forklædt Som Voksen"-skiven, hvor det aggressive tempo erstattes af elegante tekster og fornemt flow. En skive, som mange nok ville ønske, de havde gentaget eller hvert fald have arbejdet videre på.

På Tabu-holdet finder man også mindre kendte navne som Marwan og Jeppe Rapp. De fik hver deres reklametid bakket op af Suspekt, men selvom Jeppe Rapp f.eks. fik skoene til at ryge i vejret på nummeret "Ikk Bare Et Par Sko", og Marwan fik tempoet sat højere op med "Stikkeren Er Et Kamera", så var det tydeligt, at publikum ikke var kommet for at se de to gæsterappere. Da U$O går på scenen og giver københavnerne en lektion i århusiansk, ryger stemningen igen i vejret, og da Suspekt-remixet af "Få Din Flask' På" overdænger folk med champagne med Bai-D iført flaskebælte, er der drukfællessang for alle pengene.

Kongeaften uden kongen

Til sidst sluttes der af med "Amore Infelice", hvor Orgi-e og Bai-D ironisk nok får smidt et par trusser i hovedet, som Orgi-e smilende svinger over hovedet til "Sut Den Op Fra Slap", som Vega selvfølgelig også kan udenad. Ekstranumrene "Fuck af" og "Proletar" sætter et punktum for en behagelig aften i et ubehageligt selskab, men hvor var L.O.C....?