Buju Banton
Rasta Got Soul

Buju Banton: Rasta Got Soul

Album / Gargamel Music
Udgivelse D. 25.05.2009
Henrik Bæk

I 1995 udsendte den jamaicanske sanger og DJ Buju Banton det anmelderroste roots reggae-album Til Shiloh, der med sin kompromisløse roots-sound brød med Bujus tidligere udgivelser, der indtil da alle havde været indenfor dancehall-genren. I 2006 fik Buju atter stor succes med dancehall-albummet Too Bad, men nu er der atter tung reggae i rillerne. Rasta Got Soul er produceret af Buju selv i hans eget Gargamel Studios på Jamaica og rummer 15 skæringer, der bortset fra det uimodståelige Magic City, som tidligere har været udsendt som single, består af udelukkende nye numre. På numrene I Rise og Optimistic Soul er de tykke reggae-rytmer tilsat en heftig blæsersektion, der løfter musikken op og understøtter teksternes positive budskaber, ligesom det glade Little Bit Of Sorry smitter med sit old school ska-beat, der henleder tanken på 1960'ernes spæde reggaelyd fra Kingstons små studier. Etiopiens tidligere kejser Haile Selassie hyldes på det varme Rastafari, der med sit catchy beat og sprøde tekster er et af de bedste singalong-reggae-numre i nyere tid. På cd'en er der et overraskende genhør med Third Worlds Sense Of Purpose fra 1985, hvor Bunny Rugs denne gang synger duet med Buju. Der er dog også givet plads til de mere dybsindige emner på albummet, heriblandt på det stille Bedtime Stories, hvor Buju og Wyclef Jean reflekterer over den lange krig i Irak og opfordrer til, at soldaterne trækkes ud samt de smukke Lend A Hand og det afrikansk inspirerede I Wonder, der beskriver de hårde hjemlige livsvilkår i ghettoen på Jamaica.