Thulebasen : Pop Revo, Atlas, Aarhus

Thulebasen , Pop Revo, Atlas, Aarhus

Thulebasen : Pop Revo, Atlas, Aarhus

Arkivfoto

Thulebasen lukkede og slukkede Pop Revos anden dag med en noget forsinket koncert med start klokken cirka 02.45 natten til lørdag. Umiddelbart forinden havde Synd & Skam leveret en tumulatarisk optræden med seks omkringfarende personer og alskens instrumenter på scenen. Oven på dette leverede Thulebasen et noget strammere udtryk med lineuppen sang/guitar, guitar og trommer – ingen bas. Numrene var overvejende nye og i gruppens velkendte støjrockede til, men stadig med plads til det melodiske, tilsat til tider ganske groovy beats. Sanger Nis Bysted dyrkede dog en noget mumlesyngende stil, hvor vokalen ikke var særlig tydelig, og vokalen blev også til tider samplet og efterbehandlet elektronisk. Det melodiske lå altså i guitarspillet snarere end i vokalen.

Efter en håndfuld numre kom medlemmerne af Synd & Skam ind på scenen, og sammen fremførte de to grupper som afslutning på sættet den næsten 20 minutter lange, repetitive Thulebasen-komposition "Felaia" med brug af både slagtøj, keyboard og trombone fra Synd & Skams instrumentpark. Denne gang var Synd & Skam-medlemmerne meget mere disciplinerede end under deres eget sæt, og tingene kom ikke mere ud af kontrol, end godt var. Faktisk opnåede Thulebasen og Synd & Skam præcis den inciterende tranceeffekt, der formodentlig var hensigten med det lange nummer, og sådan kunne man som publikum godt falde hen i en behagelig døs, samtidig med at man bevægede sig rundt på dansegulvet. Helt uden brug af kunstige stimulanser. En stærk afslutning på en spændende dag to på Pop Revo.