Emil Stabil : Spot Festival, Scandinavian Congress Center, Aarhus

Emil Stabil , Spot Festival, Scandinavian Congress Center, Aarhus

Anmeldt af Jens Dræby | GAFFA

"Jeg kan ikke se mennesker for bare mennesker" lød det fra den store scene i Scandinavian Congress Center. Den unge Stabil med kasketten løst siddende på hovedet er absolut ikke den rapper, som danske hiphop-hoveder gerne vil have, men han er den, de har fortjent. Det blev fastcementeret af en gæsteoptræden fra Kidd eller Heimdals Sidste Vogter, eller hvad han nu kalder sit nuværende semi-seriøse projekt. Emil Stabil er et klokkeklart produkt af den fest for festens skyld-tilgang, som Kidd blandt andre har gjort populær inden for dansk rap.

Stabil og hans makker bag knapperne, Lil Producer, lavede rigtig mange fejl, og det første nummer, med Lord Siva som gæst, var en kæmpe katastrofe. Ingen vidste, hvem der skulle rappe eller synge hvad og hvornår. Hele den følgende koncert blev på samme facon ufrivilligt grinagtig, men Emil Stabil gav ikke en fuck. Heller ikke på sangen, der formentlig hedder "Jeg gi'r ikke en fuck", da det var disse fem ord, der gentagne gange udfyldte sangens omkvæd.

Hiphop er blevet en broget sag efterhånden. Både den amerikanske og den danske, og i sidste ende er Emil Stabil blot et dansk svar på DIY-mixtape-rappere som gutterne fra Migos, den coco-elskende O.T. Genasis, Chicago drill-scenens über-koryfæ Chief Keef, og hvem der ellers hitter med en sang, hvor omkvædet kan koges ned til en simpel gakket gentagelse. Som disse rappere kan Emil Stabil enten ende som døgnflue eller med et kultfølge, men uanset hvad står han uden bekymring for en-stjernes anmeldelser.

Kidd og Lord Siva var ikke de eneste gæster, der var hevet med i dette cirkus. En af de mere uventede og velkendte kom i form af Anne Gadegaard kendt tilbage fra MGP med vindersangen "Arabiens Drøm". Det lød ikke godt og virkede mest som om, sangerinden havde valgt at mime til playback, mens Stabil spyttede guldkorn som "Får du sukker nok, sukkerchok, slik på min sukkertop," mens hans flow som altid lå meget tilfældigt på beatet.

Folk omkring Emil Stabil var skeptiske, og ikke mindst back-up-rapper Young Bong, der formodentlig var ude på at levere en holdbar koncert fremfor en fejlagtig og, undskyld at jeg siger det, ustabil koncert, virkede til at være komplet forvirret over koncertens retning. Dertil ved man, at hvis manden bag "Uh, det' så svært at være så god" virker kritisk, så er det på tide at smide håndklædet i ringen og genopfinde sig selv to-tre gange.

I ét magisk øjeblik nåede koncerten et umuligt lavpunkt, da fire mennesker, Stabil, Kidd, Young Bong og Lils producer havde hver sin forestilling om, hvornår beatet droppede og sangen begyndte igen med det resultat, at man kunne høre rapperne lave kortvarigt ekko på hinanden og på backing-tracket. Det var sjovt, men det var ikke en god koncert på nogen måde, heller ikke under hittet "Er Det En Fugl?" eller den vulgære "Swimming Pool".