Vild $mith
Straight Fire

Vild $mith: Straight Fire

Album / Universal Music
Udgivelse D. 01.06.2015
Maria Therese Seefeldt Stæhr

Sidste sommer brød Vild $mith den kommercielle lydmur med et par sommerlandeplager, og nu er de tilbage med den svære toer – og den her toer, den er svær. Hvor deres første album bød på fester, farver og hooks, der nærmest var umulige ikke at synge med på, er Straight Fire ikke helt så spækket med ørehængere og hooklines. Temaet på de ti skæringer er damer. Scenarierne er lidt forskellige – fester, klubber, sex, tro, utro – men i sidste ende er det det evige spil mellem dudes'n'gals, der er omdrejningspunktet for albummet.

Rent musikalsk bevæger Vild $mith sig i den tilbagelænede, poppede clublyd, med masser af effekter – både på musikken og vokalen. Det er egentlig ret cool med de mere laid back beats, for det giver dem mere tyngde, og det er klædeligt. Ansigt er et godt eksempel på et beat, der virker rigtig godt for og med dem. Det er lidt skævt og anderledes, men samtidig cool og tungt.

Der, hvor de virkelig er udfordret er på tekstsiden. Vild $mith har en meget ligefrem jargon i deres tekster, og for nogle virker det. Men ikke her. Teksterne bliver trivielle og fyldt med uinteressante og klichefyldte metaforer, og så spændende er det trods alt ikke at høre 10 tracks om, hvad d'herrer laver med damerne.

Straight Fire bliver derfor den svære toer, for de er utvivlsomt blevet bedre. Der sker noget interessant med deres beats, deres rap udvikler sig også – hør eksempelvis Penge på dig. De kan noget, og de vil noget – og de har noget. Men de glemmer desværre at vise det. Det kommer kun frem i sporadiske glimt, og derfor ender festen lidt mindre vild, end Vild $mith med garanti evner at gøre.