Status Quo
Aquostic Live

Status Quo: Aquostic Live

DVD / Ear Music
Udgivelse D. 10.06.2015
Torben Holleufer

Status Quo har altid været en fornøjelse med modifikationer for undertegnede. Vi var to brødre, og lillebror har det vist sådan, at spilles Down Down ikke til hans begravelse, er noget galt. Selv har jeg det som sagt mere blandet.

Vi taler om et band, som er i en sfære, hvor kult er et svagt ord. De er så elskede i deres fanbase, og deres sange har et ægthedens stempel, som gør dem til fast tilbehør i enhver jukeboks. Ligesom de specielt i midt-1970'erne med en direkte og halvhård rock'n'roll og sange som omtalte Down Down, Caroline og endelig deres version af John Fogerty-sangen Rockin' All Over The World, skabte en lyd, hvor kombinationen af simpelt no-nonsence guitarspil og flerstemmig sang gjorde at de nærmest havde karakter af landeplage, hvor de end blev spillet. Men der er jo det med landeplager, at det nemt bliver en smags sag. Sådan vil det også være med denne dvd, som helt sikkert er på niveau med frelserens genkomst for gamle fans, mens jeg selv ikke er ovenud begejstret.

Vi er i Camdens fantastiske spillested The Roundhouse, og bag tidens udgave af "Quo" - som tæller de to hovedpersoner siden begyndelsen, Francis Rossi og Rick Parfitt, samt Andy Bown, som også har været med i en menneskealder - er et massivt opbud af strygere, som sammen med de enkelt spillede akustiske western-guitarer skaber en stemning, der fejrer sangene og tiden, der er gået, samt ikke mindst har en herlig intimitet mellem bandet og deres publikum. Er man til Quo, bliver det ikke bedre.

Det er jeg så ikke specielt. Men for de tusinder, der er det, mistænker jeg, at dette er et vidunderligt gensyn. Så vidende, at jeg aldrig kommer til at se eller høre dvd'en igen, sender jeg den til lillebror.

Han bliver lykkelig. Og har grund til det.

Mission accomplished.