x

Interview: Speed Of Sound

Interview: Speed Of Sound

Speed Of Sound er lavet af Frederik og Fridolin Nordsø samt Kristian Leth, der alle tre for tiden har rimelig succes med deres eget band, The William Blakes, hvis debutalbum udkom tidligere i denne uge. The William Blakes blev slutproduktet for en række fiktive bands, som deres eget pladeselskab selv havde signet, men som alle bestod af netop Nordsø, Nordsø og Leth.

GAFFA mødte trioen til en snak om pladebranchen, hastighed og musikvideoer. Speed Of Sound har for tiden aftaler med en række anonyme, pseudonyme bands fra indie og rock’n’roll til r&b og elektronisk. Foruden Gypsies-sideprojektet, Are We Brothers? (billedet) tæller rosteren Breitklang, Shaque Lilli, The Informations, Baron Criminel, Sons Of Famous People og This Is Forgetting. Der er en fair chance, at trioen ikke selv medvirker på samtlige projekter.

- Hastigheden, med hvilken vi laver musik, er Speed Of Sound. Vi korter processen ned, så den ikke hedder: ”Hej, jeg har en plade, om et år kommer den ud, fordi den skal igennem ti milliarder lorteled.” Vores holdning er: Her er noget musik, lad den komme ud, forklarer Kristian Leth.

Musikken har det bedre end nogensinde før
- Vi laver vores eget pladeselskab for at gøre op med den kreative proces, prøve at tænke hele den branche lidt anderledes. Der er nogen, der siger; Pladebranchen har det dårligere end nogensinde før, men musikken har det bedre, end den nogensinde har haft det, fortsætter den tidligere Liga-vært.

Hvordan tænker I anderledes i forhold til de store pladeselskaber?
- Vi tror for eksempel ikke på musikvideoer! Nu har vi jo godt nok selv lavet én, men det var ikke for at sælge noget, og den kostede ikke noget at lave. Vi kommer selvfølgelig ikke til at lave det igen, fortæller Kristian Leth.

- Vi tror heller ikke på artistudvikling. Det er en usandsynlig lang proces med at pladeselskabet går ind og tager stilling til det kreative. Pladeselskabet tror ikke, at artisten er god nok og begynder at ændre på den, samtidig med de hæver en fed løn. Vi går ind på at arbejde os sammen med band. De kommer med den færdige plade, får selv lov at finde ud af, hvilket tøj de skal have på, fortæller Frederik Nordsø, der fortsætter:

- Hver gang der kommer et nyt band, så er der i princippet et nyt pladeselskab. Vi vil gerne gøre det anderledes, hver gang, vi gør noget. Og lave om på det, som vi troede var den hellige gral. Vi er villige til at nedbryde det, som, vi tror, er den rigtige metode.

- De klassiske metoder er alle sammen spillet fallit. Artistudvikling, nyt tøj, 600 sange, 35 forskellige producere. Parolen lyder: ”Der var én sang, der var fed, lav 16 nye af dem.” Man skal igennem en lang proces med at få bestemte producere til at mikse, masterere, lave video, en bestemt måde at køre promotion på og så videre. Når du kommer til den færdige plade, har du brugt rigtigt mange penge. I de fleste tilfælde vil det altid være bandet selv, der er utilfreds med forløbet. Alt går sindsygt langsomt, og det hele bliver langsomt og dårligt af det, forklarer trioen, nærmest i kor, forklarer Kristian Leth.

I stedet lader Speed Of Sound kunstnerne gøre det hele selv. Hvis deres plade er færdigmixet, holder selskabet sig uden for. Artistudvikling er et bandeord, mens de tre hellere holder sig til vendingen: ”Vi samler æblet op, når det er modent.”

- Vi skal bare have den fede musik. Om det så er en 100 år gammel, pissefed, nepalesiske dværg, der laver den vildeste popmusik, tilføjer Frederik Nordsø.

Minus koncept
- Vi laver det om fra plade til plade. Det vigtige er, at vi ikke gør det per automatik. De gamle metoder virker ikke mere. De kører den ene store kanon på banen efter den anden. De vinder stort på hver tiende kunstner, hvor det virker. Men de fleste gange duer det ikke. Der er ikke nogle regler lige nu, mener Kristian Leth.

- Hvem tror du, der har mest nerver på. The William Blakes, der har brugt fem dage på at lave vores plade, eller The Storm, som har brugt halvandet år på deres plade. Vi har da stor respekt for dem, og de er med i vores video, men det er klart, hvis deres plade bliver modtaget dårligt, så er det ruin, siger Frederik Nordsø.

- Mantraet er, at der ikke skal være noget, der skal forhindre os i at gøre noget som helst, tilføjer Fridolin Nordsø.

Sideprojekter
Hvilke artister arbejder I med på Speed of Sound, som ikke består af jer selv?
- Lige nu arbejder vi med en række bands, som ikke er os, men heller ikke er os selv, kan man sige. Sideprojekter er kodeordet her, forklarer Fridolin Nordsø.

- Når folk laver deres sideprojekt, så tror vi på, at så slipper de af med det der personlige forhold til musikken, og så får deres geni lov til at skinne. Og så laver de noget, der er sjovt, og kan lige prøve noget af. Vi tror på sideprojekter. Kunstnere kan ramme dybere ned eller få lov at arbejde med en lille hjørne af musikken, tilføjer Kristian Leth.

Samtidig har Speed Of Sound aftaler med flere anonyme bands, som de ikke engang selv kender identiteten på. Modsat pladeselskaberne er det ikke et krav, at bands’ene skal have pressefoto og alt det andet.

- Breitklang, Shaque Lilli og The Informations arbejder anonymt, og vi må bare konstatere, at der er en del god musik, der bliver lavet på den måde. Det er ikke noget, vi er gået efter. Det er kommet lidt af sig selv, forklarer Kristian Leth.

Røvhulsturné på Balletten
- Når vi tre mennesker mødes, som pladeselskab eller som band, så handler det om at spørge. Hvordan kan man skære alt det, der er følelsesmæssigt hårdt, trægt og langsommeligt ud af en hvilken som helst proces. Jo hurtigere, man kan lave noget, der er sindssygt godt, des bedre bliver det. Jo mere nærvær og energi har det, forklarer Frederik Nordsø.

- Det er derfor, vi hedder Speed Of Sound. Vi vil prøve at boycutte hele den standardiserede proces, tilføjer Kristian Leth.

- Det er en modreaktion på at bruge sindsygt lang tid på at lave plader og komme frem til den pointe, at den ikke kan blive bedre. Det er et oprør mod os selv og mange af de ting, vi har lavet før, siger Fridolin.

- For eksempel er der mange, der spørger, om vi skal på turné. Debuterende bands tager normalt på en eller anden røvhulsturné og spiller på Balletten i Jylland foran syv mennesker. Jeg har stadig ikke fattet, at man laver promotion foran ti mennesker i ti forskellige byer. Vi er meget opsat på at punktere de klichéer, der hænger sammen med at være i pladeselskaberne. Det alle gør er, at tage på turné, lave en video, blive mastereret hos en eller anden stor fyr; hvis man er band skal man være sammen altid og have intriger. Vi gør præcist som vi har lyst til, fortæller Frederik Nordsø.

- Pladesalget styrtdykker alle steder. Til gengæld siger folk, at der er sindsygt mange penge i livekoncerter. Men det er vel at mærke, hvis man er et stort band. Hvis man skal spille små koncerter som debuterende kunstnere, så er der ingen penge i det. Man må måle fortjeneste i forhold til ydelse. At bruge 28 timer på at tage til Jylland og spille 45 minutter med otte mennesker. Det er det dårligste promotionsstunt nogensinde, slutter han.

Speed Of Sound på MySpace


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA