x

Undercover: Murder – Gospel Of Man

Undercover: Murder – Gospel Of Man

Hvem: Andreas Emenius
Hvor: I hans atelier på Vesterbro
Hvornår: August 2010

Da Anders Mathiasen og Jakob Bellens udgav deres andet album, Stockholm Syndrome, med et ægteskabeligt sort/hvidt billede af de to frontmænd, fik Murder en del opmærksomhed og er siden blevet spurgt til det spøjse cover i alle de interview, de har stillet op til. New-folk-duoen ville derfor gerne have noget markant anderledes på coveret til det nye album, samtidig med at de ønskede noget ikonisk, der indkapslede deres nye musik.

– Vi var ude i alle mulige symboler og diskuterede, om vi kunne tillade os at komme et kors på. Jeg ville egentlig gerne have haft, at der skulle have været et æble med en blyant stukket ind i, men det syntes Jacob var for konstrueret. Til gengæld blev det her meget rent og meget åbent i forhold til, hvad det betyder, fortæller guitaristen Anders Mathiasen.

Selvom det er et stærkt, men også et flertydigt symbol, har den roste duo valgt at have et farverigt maleri af et overskåret æble med et meget mørkt kernehus som det første, der møder en ved et kig på Gospel Of Man. Kunstneren Andreas Emenius, der også skabte coveret til Murders første album, fortæller om motivets sammenhæng med musikken:

– Det kan godt gå hen og blive en smule plat, hvis man fortolker for meget, men det med liv og død og hele det der "tosomhedstema" mener jeg, at man kan finde i både navnet Murder og på pladen. Samtidig viser man også kernen frem, når man skærer frugten over på tværs, og der ligger helt sikkert også noget i det billede, der passer godt til dem, fortæller billedkunstneren.

Den selv samme kerne dukker op på selve cd-skiven, når man åbner coveret, og på den måde er musikken også blevet kernen i den visuelle fremstilling. Det betyder meget for Murder, at de også har været med i processen om at skabe en helhed i deres udtryk.

– Det skal sgu hænge sammen, hvis det skal være langtidsholdbart, og det synes jeg egentlig, at vi har været meget bevidste om på de to sidste album. Ikke sådan at man har regnet det hele ud på forhånd, men at man også bliver meget klogere på sin egen musik ved at få folk som Andreas til at fortolke det visuelt, slutter Anders Mathiasen.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA