x

Jatoma på efterskole: Alt hvad et menneske kan rumme

Jatoma på efterskole: Alt hvad et menneske kan rumme

Jatoma blev født sidste år, mens de to Electrojuice-teenagere gik på Eriksminde Efterskole, og deres voksne producer Tomas Barfod boede i København eller turnerede som trommeslager med WhoMadeWho.

Efterskolelivet var – som man med stereotyperne kan forestille sig – en positiv oplevelse, et frirum til eksperimenter og for Jatoma også en direkte inspiration for deres selvbetitlede debutalbum.

– Det er ligesom bare at gå rundt og give high fives hvert eneste sekund. Man giver naturligt kærlighed til alle. Man kunne i det hele taget ikke lave noget, der var for skørt på Eriksminde Efterskole, beskriver Jakob Littauer miljøet på skolen.

Dér, hvor obligatoriske natterend, nøgenløb om skolen, fisketure, mørkekammermøder, burkaeksperimenter, nattehotdogs, Hash & Pistolklubben eller en spirituel danseklub supplerer skoleskemaet og alternative valgfag.

– Man lærer at tænke anderledes, og det er et virkeligt intenst skoleår. Man kan dyrke sine idéer, og inspirationen er så utømmelig, som hvis man kiggede på et megasindssygt kunstværk, hvor man finder nye ting, hver gang man kigger på det, fortæller Mads Kolding.

– Hvis man dyrker den der stemning, så kan man få en masse syrede idéer. Og så handler det bare om at få dem ud, forklarer Jakob.

Eriksminde Efterskole er en fri efterskole, hvor der ikke på forhånd er musik-, idræts-, teater- eller andre linjer, som man kan finde på andre af landets skoler. Eksempelvis havde Jakob og Mads fag som cricket, basket, tegning, konceptkunst, film, yoga og foto (billederne til denne artikel stammer fra sidstnævnte, red.). Mens musikundervisning fyldte overraskende lidt for de unge, aspirerende musikere.

– Eriksminde er en efterskole, der er dannende og livsklog, som er kreativ, selvom der ikke er en bestemt linje. Mentaliteten er åben over for, at man kan være kreativ på mange forskellige måder, hvor man kan male eller spille musik på en helt anderledes måde, fortæller Jakob Littauer.

– Altså, hvor lærerne ikke er diktatorer, der skal fortælle eleverne, hvordan tingene er efter udenadslære, men hvor lærerne er indstillet på at lære noget fra eleverne. De havde også skøre idéer og interesserede sig for elevernes musik, billeder eller fotografier; købte nogle af dem (for guldkarameller) og hængte dem op hjemme på væggen.

Laver musik med ørerne

I Electrojuice var musikken fortrinsvist programmeret, mens Jatoma både rummer det organiske, flydende og harmoniske og det mere kluborienterede, syrede kraut eller techno. Mere er håndspillet, og særligt percussioninstrumenter har fyldt en stor del på det instrumentale album. De få steder, hvor der er vokal, er denne moduleret og bearbejdet til en instrumental rolle.

Men for Jakob og Mads er deres producerende rolle som multiinstrumentalister nærmest det samme som ikke-instrumentalister. De kan spille flere instrumenter, men er ikke teknisk dygtige, skolede ekvilibrister.

– Hvis man har en god idé, behøver man næsten ikke kunne spille på et instrument på den måde, vi gør. Computeren gør ikke alt arbejdet for én, men det er hurtigere at lære at bruge et program, end det er at lære at spille guitar. I starten brugte vi bare vores ører til at lave musik. Så kan man eksperimentere sig frem til det, fortæller Jakob Littauer.

Electrojuice lader sig ofte beskrive på grund af deres alder, hvilket naturligt bliver en del af historien, når man får så meget opmærksomhed som musiker som 15-årig. Lytter man til musikken selv, vil det dog være svært at aldersbestemme de to, som af samme grund heller ikke her optræder med alder. Det er dog et spørgsmål, som også direkte følger et samarbejde, når det tredje medlem havde sin efterskolealder i start-90'erne.

– Hvorfor skulle man ikke kunne lave musik i vores alder? Idéerne behøver ikke at have noget med erfaringerne at gøre. Det kommer kun an på, hvor gode idéer man har. Vi blev lidt trætte af, at det altid handlede om det. Man er ikke mindre kreativ i vores alder, tilføjer Littauer.
Men der er et par gode clues i musikken, når numre er navngivet efter Pokémon-figurer eller er stærkt inspireret af begivenheder i et ungdommeligt efterskoleliv.

Spirituel dansemusik

– Albummet er lavet lige efter, vi stoppede på efterskole, som virkeligt var et vildt år, som indeholdt alt, hvad et menneske kan rumme, fortæller Mads

– Den sidste dag, hvor alle folk græd, som jeg tror, det altid er, når folk stopper på efterskole, så var det helt forfærdeligt og trist. Men så lige bagefter samme dag, så tørrede vi øjnene og tog af sted med bus til Roskilde Festival. Det var en uge med skæve følelser, forvirrende og store oplevelser, og det tror jeg også, vi har lagt rimeligt meget videre i cd'en, uddyber Jakob.

Electrojuice afsluttede sin epoke med deres koncert på festivalen, og ugen efter indlogerede Jatoma sig i en lejlighed på Islands Brygge. Resten er udgivet og historie, som man siger.
De to første numre på albummet, Little Houseboat og Manipura, udgjorde det konceptuelle udgangspunkt for albummet, som blev lavet af trioen den anden uge i juli 2010.

Nummeret Manipura er opkaldt efter ildchakraet (psykisk energicenter i kroppen ifølge buddhismen og hinduismen, red.) og handler om Den Spirituelle Danseklub på efterskolen, en tilbagevendende begivenhed, hvor man danser til den mest underlige musik i en rundkreds af fyrfadslys for at drive onde ånder ud af kroppen.

– Det var meget fedt at lave en cd oven på hele det der år for at konkludere det. Jatoma er resultatet af et intenst år ... med noget Tomas Barfod inde over. Jeg tror, han synes, vi var ret skøre, men han er nu også selv ret skør og god til at få idéer. Han er ret god til at være åben over for mange af de idéer, som Mads og jeg har, fortæller Jakob Littauer og fortsætter:

– Mads og jeg har lavet musik sammen i så lang tid, at vi nogle gange har den samme hjerne. Men han var vildt god til at gå med på den.

Resultatet er derfor en fin trebenet helhed, hvor de tre musikeres patenter supplerer hinanden. Barfods klubvenlige produktion og percussion, Littauers harmoniske og Koldings psykedeliske inspiration. Jatoma har kontrakt med Fake Diamond og tyske Kompakt samt givet koncerter i Istanbul, Bruxelles, Barcelona og på Berghain i Berlin.

Den konstante lykke

– Idéen var at udvikle dansemusikken vildt meget. Man skal nok kunne lide at danse og være åben for det, hvis man ikke skal synes, det er for mærkeligt. Det er inspireret af konkrete ting og stemninger i konkrete oplevelser, som vi prøver at omformulere, så folk kan føle det samme. Det er også derfor, vi laver instrumental musik, fordi det er en atmosfære og ikke et budskab eller en tekst, der fortæller, hvordan man skal leve, fortæller Mads Kolding og Jakob Littauer i symptomatiske vendinger for deres møde med efterskolen kontra den i deres øjne skuffende gymnasiementalitet.

Electrojuice er ikke dødt, men sat på pause, fordi inspirationen har ændret sig. Menneskeligt via efterskolen og nu til 1.g. Musikalsk fra klubmusikken til psykedelisk rock, eksperimenterende elektroniske projekter og moderne klassiske værker. Det handler om at være åben.

– Der var selvfølgelig også noget, der var kedeligt, hårdt og trist på efterskolen. Man kan ikke gå rundt i konstant lykke. Men det kan også være positivt, at der er nogle store udfordringer. Vi er kede af ikke at gå på Eriksminde længere, men nu har vi det bare som et totalt fedt minde, slutter de to.

Lad Jatoma være dit soundtrack til din egen spirituelle danseklub med din indre efterskoleflipper.


Mads Kolding og Jakob Littauer
Mads Kolding og Jakob Littauer gik på 10. klasse på Eriksminde Efterskole sidste år, hvilket både blev en musikalsk og menneskelig inspiration for de to elektroniske musikere.

De to drenge har lavet musik under navnet Electrojuice i flere år. I efteråret 2009 udgav de minialbummet Solrock, som blev produceret af Tomas Barfod (fra WhoMadeWho, Tomboy, Filur). Under deres efterskoleår dannede Jakob, Mads og Tomas trioen Jatoma, som debuterede i november 2010 med albummet Jatoma.

I juni 2010 sluttede efterskoleopholdet på Eriksminde. Kun et par dage senere spillede Mads Kolding og Jakob Littauer den første koncert på Roskilde Festivals store klubscene Cosmopol. Ugen efter indspillede Jatoma deres debutalbum i en lejlighed på Islands Brygge i København, hvor flere af numrene er direkte inspireret af efterskolen.

Tre gode råd til din efterskole fra Mads og Jakob:

1. Vælg den rigtige skole. Pas på med at gå for meget efter udvalget af fag eller det indtryk, efterskolen giver på besøgsdagen, fordi det ikke altid er hele sandheden. Vi kendte mange tidligere elever på Eriksminde, som havde anbefalet det. De var vildt søde. Derfor søgte vi også ind.

2. Vær åben og bestem dig aldrig for, at du ikke kan lide noget eller nogen på forhånd. Man kan gå rundt mellem folk, som man aldrig ellers ville have mødt, men som kan blive dine nære venner eller nogen, du altid give en high five.

3. Tænk ikke din efterskole som gymnasieforberedende. Det er trist at tænke skole på en måde, når du skal bruge tre år på gymnasiet bagefter.

Efterskoler i Danmark

Der findes 263 efterskoler i Danmark
I 2010 startede 28.500 unge på en efterskole
Godt 60 procent er almene efterskoler, mens cirka 15 procent er musikorienterede efterskoler

Læs mere på efterskole.dk eller efterskoleforeningen.dk


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA