Sådan bliver du dj: Hårdt arbejde og netværk er vejen

Sådan bliver du dj: Hårdt arbejde og netværk er vejen

Hvordan bliver man en god dj? Det var temaet for et foredrag på Råbar i Aarhus arrangeret af produktionscentret Promus, hvor de to dj's Flip og Mike Sheridan (billedet) – sidstnævnte også kendt som producer og soloartist – og bookeren Bertram Zanjani fra Aarhus-spillestedet Train gav gode råd til unge, håbefulde dj's, i øvrigt på initiativ af Flip.

Flip: Fatboy Slim satte mig i gang

Cirka 50 personer, langt overvejende mænd hørte på de tre foredragsholderes guldkorn. Flip, med det borgerlige navn Christopher Egeberg, lagde ud. Han spillede i oktober til Sensation i Parken foran 52.000 dansende fødder, men hvordan er han nået så langt? Ja, det har været en lang og snoet vej. Flip begyndte tilbage i 1998, hvor han havde set Fatboy Slim dj'e på Vega og holde den vildeste fest. Flip var dybt imponeret, købte pladespillere, mikserpult og vinylplader og begyndte at spille i det små og havde langsomt arbejdet op – efter eget udsagn uden at vide, hvordan man gjorde – og det var i en tid før internet og Facebook og dermed en tid, hvor kommunikationen omkring musik gik lidt langsommere. Men Flip var begyndt at komme i de velassorterede københavnske pladebutikker og havde opsøgt de mere etablerede dj's, og langsomt havde han fået mere og mere succes – men også begået mange fejl, som han havde lært meget af.

Flip påpegede gentagne gange, at man som dj skal tænke sig selv som smagsdommer og kunstner. Som én, der skal finde sit eget udtryk, tage publikum på en rejse og ikke give dem, hvad de vil have. Og frem for alt undgå at lefle for lytterne med velkendte hits. Og så er det vigtigt at øve sig hver dag og tænke i netværk. Hvis du vil have succes som dj, så prøv at alliér dig med art directors, videokunstnere, fotografer og tøjdesignere, som kan hjælpe dig med at få dit budskab frem. Og udnyt dine muligheder og kontakter i miljøet, men misbrug dem ikke. Så find en balance mellem at være vedholdende og påtrængende.

Bertram Zanjani: Fra Radio Colombo til Train

Herefter var det Train-booker Bertram Zanjanis tur. Zanjani havde fået smag for dj-livet tilbage i 1997, da han gik i folkeskolen og valgte at komme i erhvervspraktik på den nu hedengangne aarhusianske lokalradio Radio Colombo, i dag en del af The Voice. Han havde derpå kontaktet nogle af Aarhus' dengang førende dj's som Claus Green og Mads Laumann og hørt, om de kunne give ham nogle fifs, og det kunne de. Han var begyndt at komme i den nu lukkede pladebutik Street Dance, var blevet venner med en række af byens markante dj's og begyndte i midten af 00'erne at dj'e på den nu også hedengangne klub Essens sammen med blandt andre de dengang knap så kendte Flip, Mike Sheridan og Trentemøller.

Senere fik Zanjani et jobtilbud fra Train om at blive booker, noget han i første omgang havde sagt nej tak til, men siden alligevel takkede ja til, da Essens blev solgt. Her er han i dag ansvarlig for booking af dj's, elektroniske liveacs og visse rocknavne. Og hvad skal man så som dj gøre, hvis man gerne vil have et job på Train? Ja, det er bedre at komme forbi og sige hej end sende en mail, og hvis du vil sende en mail, så er det vigtigt at vise, at du har personlighed og noget, der skiller dig ud fra mængden. Og find gerne en mentor, der kan give dig gode råd.

Mike Sheridan: Forældrene tog lån til debutalbummet

Aftenens sidste oplægsholder var Mike Sheridan, der i en alder af 20 år allerede har udgivet et anmelderrost og velsælgende album, fået en Danish Music Award, haft flere radiohits, har optrådt på Roskilde Festival og en lang række klubber og meget mere. Han begyndte som niårig at spille guitar, men blev som teenager fascineret af den elektroniske musik og fik et musikprogram i konfirmationsgave, og siden er det gået slag i slag. Sheridan fortalte, at han aldrig havde arbejdet målrettet på at få kommerciel succes, men til gengæld havde arbejdet intensivt med musikken i mange år og blandt andet var droppet ud af 1. g. for at få tid til musikken. Men det var et offer, som han syntes var prisen værd – "min bedste beslutning", som han sagde.

Som hos Flip gjaldt det, at hårdt arbejde og netværk var vejen frem, blandet med lidt held, som da han var blevet opdaget af dj'en Lasse Lovelace, da han som 14-15-årig spillede på sin fars arbejdsplads, IT-universitetet. Mike Sheridan var desuden blevet bakket op af sine forældre, der blandt andet havde kørt og ledsaget ham rundt til en lang række dj-arrangementer, hvor Sheridan ikke kunne komme ind som mindreårig, ligesom hans forældre havde stillet sikkerhed for et banklån på 300.000 kroner til at finansiere Sheridans første album. Et album, som kom på eget selskab med distributøren Playground i en mere diskret rolle – og dermed en markant større indtjening til Sheridan end med en vanlig pladekontrakt. "Det var et sats, som kunne blive en succes eller floppe, og pengene ville være tabt" som Sheridan sagde – det førstnævnte var som bekendt tilfældet, og i dag er hans andet album lige om hjørnet.

Herefter var der spørgerunde, og nysgerrigheden var stor blandt de fremmødte dj-spirer. Igen og igen blev det understreget fra foredragsholderne, at hårdt arbejde og evnen til at netværke er det, der virker. Og så lidt tålmodighed, for alle tre oplægsholdere har været aktive i mere end ti år. Så det er bare med at klø på derude.

Hvorfor det at være dj åbenbart stadig langt overvejende er et mandefag, gav aftenen derimod ikke noget svar på.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA