x

Tre store bookingbureauer lancerer nyt nordisk samarbejde

Tre store bookingbureauer lancerer nyt nordisk samarbejde

I dag sammenlægges det store danske bookingbureau Copenhagen Music med det førende svenske bookingbureau United Stage Sverige og United Stage Norge. Sammen lancerer de  United Stage Group – en platform på tværs af Norden for etablerede og upcoming artister. 

Bookingbureauet Copenhagen Music har siden 2008 dannet hjem for en lang række kunstnere, herunder blandt andre Lukas Graham (billedet), Suspekt, Medina og Rasmus Seebach, med både store og små tour- og koncertproduktioner. Samtidig er bureauet kendt for at være leverandør til danske firmaevents, blandt andre Novo Nordisk, Salling Group og Bestseller.

Nu søger Copenhagen Music ud over de danske kyster og lancerer i dag et nyt samarbejde med det de to bookingbureauer United Stage Sverige og United Stage Norge, der blandt andet repræsenterer kunstnere som bob hund, Melissa Horn og Lars Winnerbäck.

Sammenlægningen sker med et ønske om at styrke et nordisk samarbejde, som skal skabe nye muligheder for de tre organisationer og deres artister. Forventningen er, at der med det nye nordiske bånd kan åbnes op for et udvidet tour- og koncertlandskab på tværs af Norden.

Jimmi Riise, Managing Director for Copenhagen Music, bliver CEO for United Stage Group, og han mener, at fusionen mellem United Stage og Copenhagen Music er et stærkt setup, som vil bane vejen for et kreativt flow mellem Sverige, Norge og Danmark. Ifølge Jimmi Riise er det samtidig det næste logiske skridt:

– United Stage har ofte været vores go-to partner i Norge og Sverige, og jeg beundrer den forretning, de har bygget op over de sidste 30 år. United Stage Group vil give os begge muligheden for, med denne rette skala og rækkevidde, at bringe vores respektive artister ud over den lokale rampe og introducere dem for nye fans og oplevelser på tværs af Norden, forklarer han.

Jimmi Riise fortæller, at det vigtigste formål med sammenlægningen er at kunne breake artister endnu bedre i det tværnordiske landskab og samtidig være et solidt serviceorgan for signede artister. Et serviceorgan, som opererer på tværs af Norden.

– Håbet er at se danske artister gøre det bedre i Norge og Sverige. Artisterne er det absolut vigtigste for os, og det er ikke altid så nemt at etablere sig i Norge og Sverige. Men det tror vi på ændrer sig nu, fortæller han.

LÆS OGSÅ: Selskabet bag Northside og Tinderbox får ny ejer 

Størst er ikke nødvendigvis bedst
Med det nye samarbejde kommer United Stage Group sammenlagt til at repræsentere mere end 300 artister og huse 70 ansatte, fordelt på de tre afdelinger i Danmark, Sverige og Norge. Da jeg spørger Jimmi Riise, om United Stage Group bliver Nordens største bookingbureau, griner han og svarer:

– Det gør vi muligvis, men at være de største er ikke nødvendigvis det samme, som at være de bedste. Vi har en vision om at skabe de mest mindeværdige liveoplevelser sammen med de artister, vi repræsenterer – både herhjemme og i resten af norden. For at realisere den vision, er sammenlægningen med United Stage det næste naturlige skridt for os.

Han kan dog ikke afvise, at United Stage Group vil udvide aktiviteterne på sigt – måske også videre end blot til de skandinaviske grænser.

– Det er ikke det, der ligger først for, for lige nu koncentrerer vi os om det her projekt. Så må vi se, hvad fremtiden bringer. Men jeg afviser det absolut ikke, understreger den administrerende direktør. 

LÆS OGSÅ: International gigant opkøber stor dansk koncertarrangør

Optimisme i coronaland
Tirsdag blev det bekendt at Statens Serums Institut fraråder genåbningens såkaldte fase 4 på baggrund af en markant smittestigning. Det kan blandt andet få konsekvenser for nattelivet, konferencer og ikke mindst større koncerter.

Da jeg spørger Jimmi Riise, om det ikke er en smule optimistisk, at Copenhagen Music slår sig sammen med United Stage midt i en raserende coronakrise, svarer han prompte:

– Jo, det er absolut optimistisk. Selvom vi fortsat arbejder på at få regeringen til at forstå de udfordringer, vi står over for i livebranchen, må vi også kigge fremad og sikre at vi, som musikselskab, står stærkest muligt efter COVID-19.

Med Universal Music som medspiller
Universal Music Sverige bliver delejer af det nye United Stage Group, og dét er et samarbejde, som glæder Managing Director, Joakim Johannsson:

– Jeg er rigtig glad for, at vi nu avancerer forholdet mellem Universal, United Stage og Copenhagen Music. Universal Music har i mange år arbejdet med nye og innovative metoder for at udvikle og etablere vedvarende artistkarrierer – og da musikelskere i dag har adgang til et helt katalog af deres favoritartister med blot et enkelt klik, tror jeg på, at de helt unikke koncertoplevelser er vigtigere at investere i end nogensinde før, fortæller han.

Samtidig mener han, at der er håb forude hvad coronasituationen angår.

– Når COVID-19 er forbi, vil vi booste vores artisters liveomsætning, og med sammenlægningen kan vi sikre netop det. Det her er noget vi og skal gøre, afslutter Joakim Johansson.

En tid med samarbejder
Samarbejdet sker i en tid med flere markante fusioner og opkøb blandt koncertarrangører og bookingbureauer. Sidste år købte verdens største koncertarrangør, Live Nation, således det danske bookingbureau PDH, og i 2018 købte den store tyske koncertarrangør FKP Scorpio 25 procent af den danske koncertarrangør smash!bang!pow. I 2019 solgte selskabet bag festivalerne NorthSide og Tinderbox, Down the Drain, hele virksomheden til det amerikanske selskab Superstruct Entertainment, og i 2018 gik den danske koncertarrangør ICO sammen med fire nordiske partnere i det fælles selskab All Things Live.

LÆS OGSÅ: Stor kapitalfond investerer i dansk koncertarrangør


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA