x

A-ha deler ud af millionerne

A-ha deler ud af millionerne

Når A-ha til sommer drager ud på deres endelige afskedsturné, siger de ikke bare farvel til publikum, men også velkommen til de nye norske verdensnavne.  De vil nemlig have fokus rettet mod landets bedste artister, som de mener, fortjener bedre dækning. Gruppen vil have det offentlige til at forstå, at musikken er en reel eksportvare.

Den norske popgruppe A-ha er et af de største musiknavne fra Norge, i firserne gjorde de enorme landvindinger internationalt, og de har i dag solgt mere end 35 millioner albums på verdensplan. Nu er det blevet tid til at give lidt tilbage til landet, der fostrede dem og deres succeshistorie, og det gør de ved, i samarbejde med den norske avis VG, at uddele fede summer til fire artister.

Selv stiller A-ha-drengene med fire millioner norske kroner. Avisen VG smider ligeledes fire millioner, men i form af reklameannoncer, der skal eksponere grupperne internationalt. Pengene skal hjælpe de respektive kunstnere til en international karriere, for A-ha mener ikke, de nuværende offentlige støtteordninger udviser viljen, der skal til for at få potentielle verdensstjerner ud af landet.

Nu sætter medlemmerne af popgruppen sig ned for, med en jury af branchefolk, at nominere og udvælge artister, der skal have glæde af kontanterne. I juryen finder vi blandt andre Martin Terefe, produceren, der står bag både Jason Mraz og James Morrison og Roxette-manager Marie Dimberg, samt danske Volcano Management, der også ser fornuften i projektet og dets budskab.

Om initiativet siger Kristian Riis, medejer af Volcano Management:

"Da vi blev kontaktet af A-ha blev vi meget overraskede over et initiativ på denne størrelse. Udover at det er et meget stort beløb er det samtidigt et kraftigt signal til den norske stat, at der er nogen der tør at satse på den moderne kunst som en vigtig eksportvare. Vi håber på det også kan være med til at inspirere det officielle Danmark til at støtte og investere endnu mere i dansk rytmisk musik og så håber vi danske virksomheder følger efter".

A-has afskedsturné løber verden over gennem hele 2010, og slutter med tre udsolgte shows Oslo i december. Der er ingen danske koncerter på rejsen.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA